خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت و گو با ایلنا:

گزارش چیلکات گلوگاه اقدام‌های مشابه در لندن را مسدود کرد/ افزایش پرستیژ انگیزه بلر برای ورود به عراق بود

گزارش چیلکات توانست تونی بلر را مجبور به پذیرش اشتباه‌های خود در سال ۲۰۰۳ کند که یک سند تاریخی محسوب می‌شود.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ارزیابی گزارش «جان چیلکات» مبنی بر اقدام‌های بریتانیا در ورود به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: باید توجه داشت که غرب مجموعه‌ای به هم پیوسته و در عین حال رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند و از این حیث ما نظاره‌گر استعمار نو هستیم.

وی ادامه داد: در بین این کشور‌ها، بریتانیا و سپس فرزند خوانده لندن یعنی ایالات متحده وجود دارند و باید گفت در کنار یکدیگر سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که با تفکر هم همخوانی دارد. البته در کنار این بحث و در امتداد این همخوانی، موضوع رقابت با یکدیگر هم وجود دارد. لذا باید بگوییم در عین حالی که در پرونده عراق دو کشور با یکدیگر هم عقیده بودند اما یک بحث رقابت میان آن‌ها باعث شد تا دولت بلر و بوش در عراق به اتفاق نظر برسند.

تونی بلر مبنای ورود خود به پرونده عراق را تامین منافع بریتانیا اعلام کرده بود و به نوعی در صدد احیای وجهه خود در نظام بین‌الملل بوده است. از این جهت منافع و کسب پرستیژ لندن را با واشنگتن در عراق هم‌سو و هم‌گام کرد و از این منظر است که بلر تحت تاثیر یک تحول تاریخی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به محور‌ها و مسائل مطرح شده در گزارش چیلکات عنوان کرد: گزارشی که چیلکات در قالب ۱۲ جلد و دو میلیون و ۶۰۰ هزار کلمه و متن منتشر کرده است، یک سند تاریخی درباره اراده دولت بلر در ورود به مساله و پرونده عراق محسوب می‌شود. آنچه در مورد گزارش چیلکات مطرح است و باید مورد نظر باشد، این است که نمایی از دولت پاسخگو در برابر ملت مٌحق به نمایش گذاشته می‌شود. چراکه حدود ۱۵۰ نفر از فرزندان و مردان بریتانیا در عراق کشته شدند که تنها دلیل آن‌ها ادعای وجود بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود.

وی افزود: بحث دیگر این بود که آن‌ها می‌خواستند به جهانیان بفهمانند بریتانیا برای ایجاد صلح پایدار وارد عراق شده است و عده دیگری می‌گویند که سخنان تونی بلر نشان‌دهنده حضور دولت پاسخگو در بریتانیا است. اما به هر حال گزارشات چیلکات که از آن به عنوان یک حرکت لاک‌پشتی برای رسیدن به هدف نام برده می‌شود، می‌تواند گلوگاه چنین اقدام‌هایی در بریتانیا را مسدود کند. مضاف بر این‌که بلر هم مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت و اگر هم علیه وی شکایتی رخ دهد، وکلای او حرف آخر را در دفاع از نخست‌وزیر سابق خواهند زد.

کد خبر : ۳۸۸۰۲۷