خبرگزاری کار ایران

دادگاه فدرال عراق اصلاحات العبادی را باطل کرد

دادگاه فدرال عراق نشست اخیر پارلمان برای رأی‌گیری درباره اصلاحات جزئی در برخی وزارت‌خانه‌ها را غیرقانونی و باطل خواند و به این ترتیب مهم‌ترین ضربه به طرح اصلاحی نخست‌وزیر برای حل بحران سیاسی را وارد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، دادگاه فدرال عراق، روز سه‌شنبه نشست اخیر پارلمان این کشور را باطل اعلام کرد؛ نشستی که در آن با اصلاحات جزئی در برخی وزارتخانه‌های عراق موافقت شده بود.

این حکم دادگاه فدرال عراق ضربه‌ای به تلاش‌های «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق است که در قالب آن قرار بود وزرای تکنوکرات به جای چهره‌های سیاسی منصوب شوند.

نخست‌وزیر عراق پیشتر به دنبال تظاهرات گسترده مردم به ویژه حامیان «مقتدی صدر» رهبر جریان «صدر»، اصلاحاتی در کابینه دولت انجام داد و وزرای تکنوکرات به پارلمان معرفی کرد که به پنج نفر از آنها رای اعتماد داده شد.

دادگاه فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم پارلمان در ماه آوریل نقض قانون اساسی تلقی می‌شود و حتی اگر هم شمار نمایندگان به حد نصاب قانونی رسیده باشد، نمی‌توان تصمیم‌های این تعداد از نمایندگان را درست خواند.

با این حکم دادگاه فدرال عراق، وزرایی که مردم و برخی جریان‌های سیاسی آنها را قبول ندارند همچنان در قدرت باقی می‌مانند و وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر که به عنوان تکنوکرات معرفی شده بودند، رد می‌شود. به این ترتیب العبادی باید بار دیگر باید به مذاکره با احزاب سیاسی برای تعیین وزاری جدید بپردازد.

دادگاه فدرال عراق همچنین بار دیگر جلسه برکناری «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان را باطل اعلام کرد.

کد خبر : ۳۸۵۴۴۱