خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب نخست وزیر آینده بریتانیا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد/ جامعه انگلیس ضربه روحی شدیدی به کامرون وارد کرد

کامرون نمی‌خواهد شخصاً، فردی باشد که بند ۵۰ معاهده لیسبون را به ورطه اجرایی شدن می‌گذارد. از این جهت باید ببینیم که تصمیم قطعی کامرون برای استعفا به کدام سمت می‌رود و در آنجا است که می‌توان گفت کدام چهره‌ها به میدان انتخابات می‌آیند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره بر اخبار منتشر شده در مورد احتمال منتفی شدن استعفای دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: با توجه به تبلیغاتی که کامرون در خصوص همه‌پرسی و همچنین باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه صورت داده بود، یک دلبستگی نسبت به نتایج این رفراندوم در بین طرفداران وی و همچنین شخص کامرون به وجود آمده بود که پس از اعلام نتایج، کامرون از لحاظ روانشناختی دچار یک ضربه عمیق و یک پارادوکس جدی شد.

وی افزود: باتوجه به وضعیتی که در بریتانیا پیش آمد، می‌توانیم بگوییم که این کشور با مشکلات عمیق اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو است. به بیانی بهتر، انگلیس خلاف گذشته که یک جامعه یک‌دست و متفکر بود،‌ در حالت فعلی به یک جامعه‌ای تبدیل شده است که نمی‌تواند به صورت قاطع و روشن خوب را از بد تشخیص بدهد و هدف‌یابی کند. لذا کامرون اگر هم بر سر کار بماند، باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کند.

حزب کارگر و حزب محافظه‌کاران و رهبران این دو حزب نتوانستند مشکلات مذکور را سر و سامان بدهند و به آنها هم انتقادهای شدیدی وارد شد که در روزهای اخیر شاهد به راه افتادن سیل انتقادها علیه جرمی کوربین بودیم. از سوی دیگر با توجه به مسائلی مانند واحد پول انگلستان و مساله شنگن، اعضای اتحادیه به این نتیجه رسیدند که کار کردن با بریتانیا در چارچوب اتحادیه بسیار مشکل خواهد بود. لذا آلمان و فرانسه خلاف اخبار رسانه‌ها از خروج بریتانیا و ترک اتحادیه بسیار خوشحال شدند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که احتمال برگزاری رفراندوم دوم در بریتانیا بسیار کم است، گفت: نامه‌ای از سوی چهار تا پنج میلیون انگلیسی مبنی بر برگزاری مجدد و دور دوم همه‌پرسی نوشته و به مقام‌های مسئول ارسال شده است. اما با توجه به اوضاع و احوال بریتانیا تحقق چنین امری بعید به نظر می‌رسد. اگرچه در کشورهایی مانند سوئد و دانمارک این موضوع اتفاق افتاده بود،‌ اما با توجه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی بریتانیا عملی شدن این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خروج از اتحادیه برای بریتانیا یک غربت سیاسی و یک انزوای اقتصادی را به بار خواهد آورد. از این جهت کامرون نمی‌خواهد شخصاً، فردی باشد که بند ۵۰ معاهده لیسبون را به ورطه اجرایی شدن می‌گذارد. از این جهت باید ببینیم که تصمیم قطعی کامرون برای استعفاء به کدام سمت می‌رود و در آنجاست که می‌توان گفت چه چهره‌هایی به میدان انتخابات می‌آیند. چراکه جرمی کوربین هم نتوانست بر این مساله فائق بیاید. بنابراین باید منتظر استعفای کامرون بود تا پس از آن ببینیم چه کسی ادعای بهبود اوضاع فعلی بریتانیا را مطرح می‌کند. ‌

 

کد خبر : ۳۸۵۱۶۸