خبرگزاری کار ایران

مشاور کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا:

ترامپ از به رسمیت شناختن دولت فلسطینی حمایت نمی‌کند

نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا از موضع پیشین خود در رابطه با بی‌طرفی در قبال مناقشات فلسطینی-اسرائیلی عقب‌نشینی کرده و در حال حاضر خود را «متعهد» ‌به حمایت از گسترش ساخت و سازهای اسرائیل در اراضی تحت اشغال غیرقانونی این رژیم می‌داند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «دیوید فریدمن» یک وکیل مشاور املاک که به عنوان مشاور ارشد «دونالد ترامپ» در امور اسرائیل فعالیت می‌کند، عنوان کرد که ترامپ از به رسمیت شناختن دولت فلسطینی بدون «تایید اسرائیلی‌ها» ‌حمایت نخواهد کرد. فریدمن همچنین عنوان کرد که ترامپ نسبت به ساکنان کرانه باختری بی‌تفاوت است چرا که «‌کسی واقعا نمی‌داند که چه تعداد فلسطینی در این مکان زندگی می‌کند.»‌

ترامپ، فریدمن را در ماه آوریل به عضویت کارکنان کمپین خود درآورده و در دیداری با یهودیان اورتودوکس، وی را به همراه یکی دیگر از حقوق‌دانان املاک خود به عنوان مشاور در امور اسرائیل برگزیده است. فریدمن در آن زمان عنوان کرده بود که ‌اعتماد به نفس ترامپ قابل تحسین است. نقطه نظرات من در رابطه با اسرائیل برای همگان آشنا است و مشاوره‌های من با این نظرات همگون خواهد بود. مصالح ژئوپلیتیک آمریکا با اسرائیلی قوی و امن، هم‌راستا است و اورشلیم پایتخت جدانشدنی آن است.

وی در ادامه، نظرات خود در رابطه با یک دولت مستقل فلسطینی را عنوان کرده و تصریح کرد که ‌این موضوع هیچ گاه یک راه حل نبوده بلکه تنها خیال باطلی است که آمریکا و اعراب را به خود مشغول کرده است.

ترامپ تا کنون به واسطه اتخاذ مواضع متضاد در رابطه با موضوع‌های گوناگون شناخته شده و هنگامی که در ماه می از وی پرسیدند که آیا اسرائیل باید ساخت و ساز در کرانه باختری را متوقف کند یا خیر، گفت:‌ «‌نه من فکر نمی‌کنم که توقفی باید در میان باشد چرا که به اعتقاد من اسرائیل باید رو به جلو حرکت کند. آن‌ها باید رو به جلو پیش روند.»

‌ وی در مصاحبه دیگری عنوان کرده بود: «بسیار به مذاکرات صلح علاقه داشته و بر این باورم که برای من مذاکراتی بدون محدودیت زمانی باید وجود داشته باشد. بسیار علاقه‌مندم تا شاهد به بحث گذاشته شدن صلح باشم. بسیاری می گویند که چنین مصالحه‌ای ممکن نیست اما خواستار آن هستم تا شاهد صلح پایدار بوده و نه صلحی که تنها برای دو هفته باقی مانده و سپس شاهد پرتاب موشک‌ها باشیم.»

فریدمن عنوان کرد که رویکرد ترامپ نسبت به اسرائیل مثبت بوده و بر این باور است که دولت فلسطینی به دلیل ضعف «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با شکست روبه‌رو شده است. وی اظهار داشت:‌ «احساس ترامپ این است که وظیفه آمریکا نیست که از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند.»

 

 

کد خبر : ۳۸۴۱۸۲