خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت‌مردان بریتانیا نظر مشخصی درباره همه‌پرسی ارائه نمی‌کنند/ اسکاتلند بیش از حد نمی‌تواند تحرک داشته باشد

تحلیلگر مسائل بریتانیا معتقد است: یکی از دلایلی که بریتانیا مشتاق به باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیست، مشاهده وضعیت فعلی آلمان در خصوص مهاجران و موضوعات اقتصادی و امنیتی این کشور است.

«سیدجلال ساداتیان» تحلیلگر مسائل بریتانیا در بررسی وضعیت داخلی این کشور و همه پرسی 23 ژوئن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در بحث هم پرسی بریتانیا باید به این مساله توجه شود که مسوولین و دولتمردان انگلستان نظرات شفاف و مشخصی در این خصوص ارایه نمی‌دهند. چراکه آنها با این همه‌پرسی درصدد تهدید اتحادیه اروپا هستند تا بتوانند علاوه بر خلق فضای جدید در داخل کشور و مدیریت افکار عمومی یک سری امتیازات مازاد از اتحادیه دریافت کنند.

وی ادامه داد: نگاه مقامات لندن به پدیده مهاجران که آلمان به عنوان شروع کننده این بحث در نوک پیکان بود و از حیث مالی و سیاسی هزینه هایی را متحمل شد، نگاه مثبتی نبود و به نوعی درصدد بوده‌اند که از وضعیت آلمان و اقدامات مرکل درس عبرت بگیرند و این سناریو را دنبال نکنند. لذا از این جهت بریتانیا از قدیم الایام در صدد ارتباط‌گیری (به خصوص در حوزه اقتصادی) با کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، زلاندو، پاکستان و سایر کشورها بوده که اصطلاحاً به آنها 53 کشور مشترک المنافع بریتانیا گفته می‌شود و تنها از این کشورها مهاجر می‌پذیرد.

تمامی مسایل بعلاوه کلید خوردن پرونده مهاجرین از سال 2015 میلادی که از عراق و سوریه راهی قاره سبز شدند موجب شد تا بریتانیا زیر بار ورود این مهاجران به کشورش نرود. از حیث دیگر مسایل مالی مربوط به یونان و اسپانیا بار دیگر موجب شد تا تعهدات بیشتری به دوش کشورهای عضو اتحادیه بیفتد که البته انگلستان نمی‌خواهد زیر این تعهد برود چراکه این موضوع برای لندن می‌تواند هزینه‌های دیگری هم داشته باشد.

این دیپلمات اسبق کشورمان در تشریح سایر دلایل اصرار بریتانیا بر خروج از اتحادیه عنوان کرد: یکی از دلایل دیگری که انگلستان خواهان جدایی از اتحادیه اروپایی بوده و هست؛ بحث شینگن و آزادی مرزهای کشورهای اروپایی بوده. به گونه ای که ورود مهاجران به هریک از کشورهای عضو اتحادیه بدون شک مخاطراتی را به همراه خواهد داشت که عده‌ای در این خصوص به حوادث پاریس و بروکسل اشاره می‌کنند و از این منظر انگلستان خواهان عدم پذیرش مهاجران و همینطور کنترل شینگن به جهت وجود امنیت پایدار در مرزهای کشور است. از جهت دیگر مقوله قیمت پوند استلینگ که به عنوان ارز مرجع و واحد پولی این کشور محسوب می‌شود یکی دیگر از محورهایی است که بریتانیا برای عدم عضویت اتحادیه به آن اشاره می‌کند.

وی افزود: باید دقت داشت که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، هدف اول بریتانیا که همان ارتباط با کشورهای مشترک المنافع از حیث اقتصادی است را به صورت تعهد بر اجرایی شدن آن مورد تاکید قرار داده تا بتواند یک بلوک مستقلی را به وجود بیاورد. اما باید به این نکته توجه داشت که قاره اروپا از حیث مالی تحلیل یافته و همانطور جمعیت آن روز به روز کهنسال‌تر می‌شود و از لحاظ نژادی هم اگر بخواهیم گذرا به آن نگاه بیاندازیم می‌فهمیم که بحران هویت به خصوص در محور سن افراد یکی از دلایل مهم پیوستن انگلستان به اتحادیه خواهد بود. به صورتی‌که مقامات لندن در این فکر هستند تا بتوانند با پیوستن انگلستان به اتحادیه، زمینه‌های رشد و توسعه هرچه بیشتر این کشور را پدید آورند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا جدا شدن بریتانیا از اتحادیه می‌تواند زمینه‌های خیزش اسکاتلند را فراهم بیاورد یا خیر، بیان داشت: در بریتانیا چهار پادشاهی که از قدیم الایام در آن حضور داشتند و هم اکنون به عنوان یک حکومت همگرا به نام انگلستان به دور یکدیگر جمع شده‌اند وجود داشت. این جغرافیا متشکل شده از پادشاهی ولز (واقع در جنوب) پادشاهی انگلند (بخش مرکزی) پادشاهی اسکاتلند (واقع در شمال) و در نهایت پادشاهی ایرلند (در حاشیه این جغرافیا) که تمامی آنها به شکل دیگری همچنان وجود دارند. این که آیا با جدا شدن لندن از اتحادیه اروپا اسکاتلند دست به خیزش تند خواهد زد یا خیر بحثی است که از قدیم الایام مطرح بوده و همچنان هم مطرح است. باید توجه کرد که ازدواج پادشاه ولز با ملکه بریتانیا موجب یک اجماع میان لندن و آن نقطه شد اما در خصوص اسکاتلند ما همچنان شاهد این هستیم که درخواست مردمان این ناحیه که قسمت شمالی انگلستان حساب می‌شوند همچنان به مانند آتش زیر خاکستر در جریان است.لذا اگر در همه پرسی 23 ژوئن مردم انگلستان به خروج از اتحادیه رای بدهند امکان دارد از ناحیه اسکاتلند شاهد خیزش‌های جدی باشیم اما به هر حال این منطقه جزئی از انگلستان است و بیش از حد نمی‌تواند خارج از چارچوب رفتار کند.

کد خبر : ۳۸۲۱۷۹