خبرگزاری کار ایران

عناصر داعش ۱۹ دختر ایزدی را زنده در آتش‌ سوزاندند

شاهدان عینی و فعالان اعلام کردند که شبه‌نظامیان داعش، 19 دختر ایزدی را زنده در آتش سوزاندند.

به گزارش ایلنا به نقل از آرا، قربانیان در قفس‌های میله‌ای در مرکز موصل قرار داده شده و در برابر صدها نفر سوزانده شدند.

یک فعال رسانه‌ای محلی در این‌باره گفت:‌ «آنها به دلیل نپذیرفتن ازدواج با شبه‌نظامیان داعش مجازات شده‌اند.»

یک شاهد عینی نیز در این‌باره گفت:‌ «این 19 دختر با سوزانده شدن به قتل رسیده و هیچ کدام از شاهدان این کشتار قادر به نجات آنها از این مجازات نبودند.»

بر اساس گزارش منابع نظامی، داعش در آگوست سال 2014 مناطق ایزیدی‌نشین در شمال عراق را به کنترل خود در آورده و موجب آوارگی نزدیک به 400 هزار نفر شد. ده‌ها هزار نفر از این ساکنان در کوه سنجار محصور شده و توسط داعش مورد حمله و کشتار قرار گرفتند. در همین زمینه بیش از سه هزار دختر ایزیدی نیز برای جهاد نکاح به گروگان گرفته شدند.

در تاریخ 13 نوامبر، نیروهای پیشمرگه کرد در کردستان عراق با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کردند که تمامی مناطق ایزیدی‌نشین شنگال در شمال عراق را آزاد کرده‌اند.

نیروهای کرد به تازگی بیش از پنج گور دسته‌جمعی در مناطق ایزیدی یافتند که در آن صدها شهروند ایزیدی به قتل رسیده و دفن شدند. با این حال هزاران زن ایزیدی در اسارت این گروه تندرو قرار دارند که از سوی آنها در سراسر سرزمین‌های تحت کنترل شبه‌نظامیان فروخته شدند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، داعش را به آزادسازی هرچه سریع‌تر زنان و دختران گروگان گرفته شده فراخواندند.

«اسکای ویلر» محقق دفاع از حقوق زنان در موسسه دفاع از حقوق بشر سازمان ملل گفت:‌ «هر چه زمان نگهداری این زنان توسط داعش بیشتر باشد، زندگی آنها وحشتناک‌تر خواهد بود. آنها خرید و فروش شده و ممکن است مورد تجاوز قرار گرفته یا فرزندانشان از آنها جدا شوند.»‌

طبق نظر مقام‌های دولت کردستان عراق، شبه‌نظامیان داعش در عراق و سوریه به در اختیار گرفتن هزار و 800 نفر از زنان و دختران ایزیدی گروگان گرفته شده، ادامه داده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از سه هزار و 500 نفر تا کنون در اسارت این گروه قرار گرفته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در این راستا افزود:‌ «بسیاری از این سوءاستفاده‌ها از جمله شکنجه، ازدواج‌های اجباری و اسارت‌های متعدد در صورت تحقق می‌تواند به عنوان جرایم جنگی در جریان درگیری‌های مسلحانه مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.»‌ ‌        

 

کد خبر : ۳۷۸۱۰۵