خبرگزاری کار ایران

وزارت دفاع آذربایجان؛

ارمنستان در شبانه‌روز گذشته ۱۱۳ بار آتش‌بس را تقض کرد

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان امروز –سه‌شنبه- اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان، طی ۲۴ ساعت گذشت، ۱۱۳ بار آتش‌بس را در سراسر مسیر ارتباطی منطقه ناگورنو-قره‌باغ نقض کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد: «به رغم  توافقی که پیش از این بر سر آتش‌بس در سراسر مسیر ارتباطی  قره‌باغ حاصل شده بود، طرف ارمنی طی ۲۴ ساعت گذشته با استفاده از خمپاره و هویتزر «د-۳۰»، ۱۱۳ بار رژیم آتش‌بس را در این مسیر نقض کرده است.»

نیروهای آذربایجان نیز در پاسخ به این اقدام ، ۱۱۴ بار  به مواضع ارمنستان حمله کرده‌اند.

تنش‌ها در ناگورنو-قره‌باغ -منطقه جدایی‌طلب آذربایجان با اکثریت ارمنی‌تبار- در تاریخ دوم آوریل تشدید شد. باکو و ایروان یکدیگر را به تحریک خصومت‌ها متهم کردند و در نهایت طرفین در تاریخ پنجم آوریل بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. اما گزارش‌های روزانه حاکی از موارد متعدد نقض آتش‌بس در این منطقه است.

ارمنستان و آذربایجان از سال ۱۹۸۸ میلادی که منطقه خودمختار ناگورنو-قره‌باغ از جمهوری سوسیالیستی آذربایجان جدا شد، درگیر جنگ با یکدیگر هستند. این منطقه پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد. این جدایی موجب یک مناقشه جدی شد و نهایتاً به آتش‌بسی که در سال ۱۹۹۴ با حمایت روسیه به امضا رسید، منجر شد.

کد خبر : ۳۶۵۰۸۱