خبرگزاری کار ایران

مقام‌های کابل:

ده‌ها شبه‌نظامی طالبان در شمال افغانستان کشته شدند

منابع دولت افغانستان از کشته‌ شدن ۵۴ عضو گروه طالبان در دو ولایت شمالی قندوز و جوزجان در نبردهای سنگینی بین نیروهای دولتی و این گروه خبر داده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، وزارت کشور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۴۴ نفر از این افراد، شب گذشته در جریان عملیات پاک‌سازی مناطق چهاردره، دشت ارچی، خان‌آباد و همچنین منطقه‌ای در حومه شهر قندوز موسوم به چرخ‌آب کشته شدند.

در این بیانیه آمده است که شماری از فرماندهان بلندپایه گروه طالبان، از جمله فردی به نام «قاری حبیب» نیز از جمله کشته‌شدگان این عملیات هستند.

وزارت کشور افغانستان همچنین اعلام کرده است که ۶۱ عضو دیگر گروه طالبان در این عملیات زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزوده که این عملیات به‌شدت ادامه دارد.

در مقابل، گروه طالبان هم مدعی شده که شب گذشته شهر قندوز را از سه جهت شرق، شمال و غرب مورد حمله قرار داده و در مواردی پیشروی هم داشته‌ است.

جنگ قندوز از سه روز پیش با آغاز حملات گروه طالبان به شهر قندوز، مرکز ولایت قندوز آغاز شد و روز گذشته هم منابع دولتی از کشته شدن ده‌ها عضو این گروه خبر دادند.

براساس یک خبر دیگر، «محمدرضا غفوری» سخنگوی والی جوزجان گفته است که در پی حمله اعضای گروه طالبان به چند روستای ولسوالی قوش‌تپه، ۱۰ عضو این گروه کشته و ۱۵ نفر دیگر آن‌ها زخمی شده‌اند.

غفوری افزود که در درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی، شش مامور امنیتی نیز کشته و چهار سرباز دیگر زخمی شدند.

به گفته وی، درگیری زمانی آغاز شد که گروه طالبان سه پاسگاه نیروهای امنیتی را به تصرف خود درآوردند و به سمت مرکز ولسوالی قوش تپه پیشروی کردند.

سخنگوی والی جوزجان گفت که به دنبال این پیشروی طالبان، نیروهای دولتی در پاسخ به حملات آن‌ها، با حمایت نیروهای هوایی به ضدحمله دست زد که منجر به عقب‌نشینی طالبان شد.

به گفته غفوری، درگیری هنوز هم بین نیروهای دولتی و شورشیان در قوش‌تپه جریان دارد. به باور وی، طالبان عمدتاً به منظور بردن اجساد کشته‌شدگان خود به نبرد ادامه می‌دهد.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که با آغاز فصل بهار «عملیات بهاری» خود را علیه مواضع دولت در سراسر افغانستان آغاز کرده‌ است و بخشی از اهداف این گروه را «تصرف» مناطق مختلف تشکیل می‌دهد.

مقام‌های دولت افغانستان اعلام آغاز عملیات بهاری گروه طالبان را اقدامی تبلیغاتی خوانده و گفته‌اند که ابتکار عمل در میدان نبرد به دست نیروهای دولتی است.

 

کد خبر : ۳۶۲۴۳۳