خبرگزاری کار ایران

مصر جزئیات واگذاری ۲ جزیره به عربستان را اعلام کرد

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۱۰

دولت مصر واگذاری جزایر «صنافیر» و «تیران» به عربستان سعودی را تایید و اعلام کرد، این جزایر از این پس از این پس جزو حریم مرزی و آبی پادشاهی عربستان سعودی به‌شمار می‌آید.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، دولت مصر، عصر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «بعد از امضای توافق‌نامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی، دو جزیره صنافیر و تیران واقع در دریای سرخ جزو حریم آبی و مرزی پادشاهی عربستان قرار گرفتند.»

براین اساس، «شریف اسماعیل» نخست‌وزیر مصر، روز جمعه با طرف عربستانی توافق‌نامه رسمی تعیین و ترسیم مرزهای بین دو کشور را در حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در کاخ «الاتحادیه» در شرق قاهره امضا کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «امضای توافق‌نامه تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور به مثابه دستاوردی مهم است که این فرصت را به هر دو کشور می‌دهد تا از منطقه اقتصادی انحصاری به اندازه سهمی که دارند، بهره‌مند شوند.»

در این بیانیه تصریح شده است: «این دستاورد بعد از تلاش‌های سخت و طولانی صورت گرفته و مذاکرات در این‌باره بیش از 6 سال ادامه داشت. طی این مدت 11 دور نشست بین کمیته‌های تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور برگزار شد و آخرین دور از این مذاکرات هم ماه دسامبر 2015 برگزار شد و این تلاش‌ها سرانجام نتیجه داد.»

طبق آنچه که در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است، در ژانویه 1950، «عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه وقت عربستان از دولت مصر خواسته بود حمایت و کنترل اداری این جزایر را به عربستان واگذار کند و دولت وقت مصر با این درخواست موافقت کرد و از آن تاریخ به بعد حمایت از این جزایر بر عهده مصر بود.

براساس قانون اساسی مصر، توافقنامه ترسیم مرزها که بین مصر و عربستان سعودی به امضا رسید، به تایید مجلس نمایندگان مصر، که اکثریت کرسی‌های آن را حامیان السیسی تصاحب کرده‌اند، نیاز دارد و این مجلس باید آن بررسی و سپس تصویب یا رد کند.

این در حالی است که امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان و واگذاری جزایر متعلق به مصر به طرف سعودی، انتقادها و اعتراض‌های گسترده مخالفان مصری را برانگیخته است که در بین آنها شخصیت‌ها برجسته و نمایندگان سابق مجلس نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز