خبرگزاری کار ایران

خلاصه‌ای از نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

لاوروف برای دیدار با وزرای خارجه ایران و آذربایجان به باکو می‌رود

لاوروف روز پنجشنبه به آذربایجان سفر کرده و برای دیدار با همتایان آذربایجانی و ایرانی خود به باکو می رود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز-چهارشنبه- در نشست خبری هفتگی خود به مسائل مختلفی از جمله مناقشه قره باغ، مسئله کرد های ترکیه ،  جنگ اطلاعاتی انگلیس و ... اشاره کرد.

درباره نشست مربوط به مناقشه ناگورنو-قره باغ

به گفته «ماریا زاخاروآ»  سخنگوی وزارت خارجه روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه این کشور طی تماس تلفنی با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرده است. لاوروف روز پنجشنبه به آذربایجان سفر کرده و در تاریخ 21 و 22 آوریل به ایروان می رود. وی همچنین  برای دیدار با همتایان آذربایجانی و ایرانی خود به باکو سفر خواهد کرد.

درباره وضعیت سوریه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از پیام یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه درباره آینده بشار اسد باید بر اساس فرآیندهای سیاسی تصمیم گیری شود ، استقبال کرد.

ماریا زاخاروا تصریح کرد که مسکو بر مشارکت کردهای سوریه در روند آینده مذاکرات سوریه اصرار دارد. وی همچنین گفت که  مسکو نگران شدت خشونت ها در استان های کردنشین ترکیه است.

مسکو همچنین از آنکارا خواسته است که به راه حل نظامی خود در برخورد با مسئله کردها پایان دهد.

زاخاروا در طول جلسه هفتگی خود بیان کرد: "سطح خشونت در استان های جنوب شرقی کرد نشین ترکیه به هیچ وجه کاهش نیافته است و ممکن  است به یک نگرانی جدی بدل شود. طبق گفته مقامات از زمانیکه دولت کنونی ترکیه آغاز بکار کرده است، 285 نفر غیرنظامی به نام عملیات ضد تروریستی در جولای 2015  کشته شده‌اند و این تنها آمار رسمی منتشر شده از قربانیان است . "

 وی افزود: " ما مجددا از آنکارا می خواهیم به تکیه کردن بر این شیوه  بن بست قدرت برای حل  معضل کردها پایان دهد.

زاخاروا با اشاره به پرونده "آلپ ارسلان چلیک" ملی گرا، که  توسط مقامات ترکیه دستگیر شده و مورد بازخواست قرار گرفته است.، گفت مقامات روسی در حال بررسی پرونده کیفری او به اتهام قتل خلبان روسی اس یو 24 هستند.

درباره گزارش های انگلیس در "جنگ اطلاعاتی روسیه"

زاخاروا خاطر نشان کرد که هدف از تبلیغات ضد روسی در درجه اول سود اوری برای اهداف نظامی است. وی همچنین گفت وقتی ناتو در حال تقویت نظامی خود است به معنای "تدافع" قلمداد می شود  در حالیکه اگر دیگران همین کار را انجام دهند "تهاجم" خواهد بود. این ملاکی دوگانه است.

اطلاعات جعلی  درباره اتهام روسیه در سقوط هواپیمای (ام-اچ-17)

زاخاروا در پاسخ به اطلاعات غلط  و جعلی که پیوسته روسیه را در سرنگونی پرواز (ام-اچ-17) اوکراین مقصر می‌داند و اضافه کرد: این کار توهین به بازماندگان قربانیان حادثه است.

درباره تخریب بنای یادبود ژنرال روسی در لهستان 

زاخاروا درباره این موضوع اعلام کرد که این اقدامات وحشیانه توسط مقامات لهستانی تشویق شده است.

 

 

کد خبر : ۳۵۹۳۵۱