خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در نروژ در گفت‌وگو با ایلنا:

تطهیر چهره ریاض به دست پاریس/ انتخاب محمدبن نایف برای دریافت مدال برنامه‌ریزی شده بود

عربستان از زمان جنگ کویت تا حدود زیادی در اختیار و هم‌سو با سیاست‌های الیزه بوده است و به دلیل نقش پاریس در صلح پس از جنگ کویت؛ قراردادهایی ما بین پاریس و ریاض به امضاء رسید و از سمت دیگر زمانی که تنش در خلیج فارس بالا می‌گرفت چهره فرانسه نمایان می‌شد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ با تشریح دلایل اهداء بالاترین مدال افتخار فرانسه به ولیعهد عربستان از سوی فرانسوا اولاند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: این موضوع ریشه در روابط عربستان و فرانسه دارد. زمانی که ایالات متحده نسبت به ریاض کم توجه شد، سعودی‌ها به شدت احساس خطر و ضعف کردند که این احساس ضعف در روند پرونده هسته‌ای بیش از پیش نمایان شد و همچنین با نزدیک شدن سیاست‌های آمریکا به روسیه در پرونده سوریه این موضوع بیش از پیش نمایان شد چراکه خواسته‌های عربستان تامین نشد و این موضوع همچنان تا حدود زیادی خاصیت خود را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: عملکرد عربستان تا جایی مورد نقد قرار گرفت که معاون اول اوباما و حتی هیلاری کلینتون به صراحت از عربستان انتقاد کردند و حتی آنرا حامی تروریست خواندند که این رویه موجب شد پیمان استراتژیک میان واشنگتن – ریاض کم‌رنگ شود. از آنجا بود که شاهد ارتباط گیری و پرسه زدن‌های سعودی‌ها در مسکو و کشورهای اروپایی که البته در مورد روسیه طرح رفاقت آنها موفق عمل نکرد و باید به خاطر داشت که تمامی این رفت‌وآمدها برای تهدید آمریکا طرح‌ریزی شده بود که ناموفق جلوه کرد.

در این بین بهترین کشوری که به دلیل منافع اقتصادی تمایل داشت با عربستان رابطه برقرار کند، فرانسه بود. به طوریکه عربستان از زمان جنگ کویت تا حدود زیادی در اختیار و هم‌سو با سیاستهای الیزه بوده است و به دلیل نقش پاریس در صلح پس از جنگ کویت؛ قراردادهایی ما بین پاریس و ریاض به امضاء رسید و از سمت دیگر زمانی که تنش در خلیج فارس بالا می‌گرفت چهره فرانسه نمایان می‌شد. از سمت به دلیل اینکه لبنان و سوریه بخشی از حوزه نفوذ فرانسه بوده و سیاست آنها در مورد اسد هم با خط‌مشی سعودی‌ها در امتداد هم قرار داشت؛ نزدیک شدن فرانسه و عربستان به یکدیگر بیش از پیش لمس شد که باید گفت همخوانی سیاستهای این دو کشور تا جایی پیش رفته که شاهد اهداء بالاترین مدال افتخار فرانسه به ولیعهد سعودی ها هستیم.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر اینکه غربی‌ها تا چند سال آینده از خاورمیانه به سمت شرق آسیا نقل مکان خواهند کرد عنوان داشت: فرانسه به این امر کاملاً اشراف دارد که واشنگتن غرب آسیا را به مقصد آسیای شرقی ترک خواهد کرد و همین موضوع باعث شده تا از هم‌اکنون منافع و مواضع خود در این منطقه را انتخاب و تقویت کنند. برچسب‌هایی که از سوی مقامات اروپایی و غربی به سعودی‌ها در چند ماه و سال اخیر زده شد موجب شد تا سعودی‌ها یک پروژه جهانی را برای تطهیر چهره خود کلید بزنند و دست به تبلیغات گسترده در جهت خنثی‌سازی آن بزنند.

وی افزود: از این‌رو شاهد بودیم که عربستان تمامی موضوعاتی که مرتبط با حمایت ریاض از تروریست‌ها بود را به سمت ایران جهت داد و کشورمان را به حمایت از تروریست متهم می‌کرد. انجام تمرینات نظامی با مشارکت کشورهای منطقه منهای ایران که برای نمایش مقابله با تروریست صورت داده شد گوشه‌ای از این پروژه بود که در امتداد آن قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروهک‌های تروریستی را مشاهده کردیم. لذا اینکه دیده می‌شود اولاند مدال افتخار به محمد‌بن نایف اهداء می‌کند یک جو سازی و هدایت افکار عمومی خواهد بود تا آنها بتوانند با این کار بگویند کشوری که از تروریسم زخم خورده است؛ از دولتی که در مقابله با تروریسم فعال است قدردانی می‌کند تا با این حرکت بتوانند پرستیژ بین‌المللی خود را بالا ببرند.

فرجی‌راد در پایان با بیان اینکه عربستان به صورت نامحسوس درخواست اهداء مدال را ( نه به صورت کلامی بلکه به صورت عملی) به فرانسه داده است، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد این بودیم که اولاند به عنوان میهمان ویژه شورای همکاری خلیج فارس از سوی عربستان دعوت شد و در آنجا قراردادهای تسلیحاتی سنگین به خصوص خرید جنگنده رافائل مطرح و به امضاء رسید و به نوعی یک امتیاز مالی بزرگ به فرانسه داده شد که بدون شک در پشت آن سناریویی که پیش‌تر بدان اشاره شد مطرح است و همین داد و ستدها باعث شد تا عربستان برای کاهش فشار بین المللی به نوعی چنین درخواستی را به فرانسه بدهد. اما باید دانست که حتی انتخاب شدن محمدبن نایف برای دریافت این مدال هم برنامه‌ریزی شده بود. به گونه ای که نایف یکی از اعضاء ساختار سیاسی عربستان است که تا حدود زیادی در حاشیه قدم بر‌می‌دارد نه بطن و متن ساختار سیاسی عربستان و سعودی‌ها می‌دانند که اگر شخص دیگری مانند پادشاه عربستان یا اشخاص دیگری که در دایره اصلی عربستان هستند را برای دریافت این مدال به پاریس اعزام می‌کردند بدون شک هجمه‌ها بیش از این علیه ریاض قیام می‌کردند.

کد خبر : ۳۵۴۰۵۹