خبرگزاری کار ایران

بخشایشی ‌اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه تروریست‌ها در آتش‌بس به عربستان است/ احتمال ورود عناصر اپوزیسیون سوریه به پارلمان

دو عامل، اجرایی شدن آتش‌بس را بیش از پیش لازم و ضروری جلوه می‌دهد: نخست دست برتر روس‌ها در آسمان و ارتش سوریه بر روی زمین است که به صورت کاملاً مشهود موازنه قدرت را به نفع آنها رقم زد و موضوع دوم بحث گسترش مهاجرت به اروپا و پس از آن به آمریکا است.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح عملکرد طرفین در آتش‌بس سوریه که در روزهای اخیر با توافق میان مسکو – واشنگتن عملیاتی شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اگر به پرونده سوریه به خصوص در دو سال و نیم گذشته نگاهی بیاندازیم، به وضوح می‌بینیم که صحنه سیاسی و میدانی این کشور از جنگ نیابتی به مدلی از جنگ جهانی تغییر ماهیت داده است. به صورتی که قطر، عربستان و ترکیه به علاوه سایر کشورهای عربی در یک سمت زمین بازی سوریه قرار گرفته‌اند و در طرف دیگر ایران، روسیه، ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان صف‌آرایی کرده‌اند و مجموع این اقدام‌ها تا حدودی نمایی از یک جنگ جهانی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: مساله اصلی در موضوع سوریه وجود عنصر داعش و النصره و به طور کلی تروریست‌ها است که عملکرد آنها باعث شد تا پدیده مهاجرت‌های ناخواسته و اجباری کلید بخورد. لذا در تحلیلی کلی که لزوم آتش‌بس به عنوان باطن آن تلقی می‌شود، باید گفت که دو عامل، اجرایی شدن آتش‌بس را بیش از پیش لازم و ضروری جلوه می‌دهد: نخست دست برتر روس‌ها در آسمان و ارتش سوریه روی زمین است که به صورت کاملاً مشهود موازنه قدرت را به نفع آنها رقم زد و موضوع دوم بحث گسترش مهاجرت به اروپا و پس از آن به آمریکا است که می‌تواند به عنوان یک خطر بالقوه ایالات متحده را به خطر بیاندازد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که غربی‌ها درصدد بهره‌برداری از داعش به عنوان یک ابزار تعادل بودند، بیان داشت: یکی از ابعاد سناریوی خلق و تقویت داعش این بود که غربی‌ها به همراه کشورهای حاضر در منطقه بتوانند راهبردهای خود را که بر پایه خلق و توزیع بحران استوار بود، پیش ببرند که البته چنین موضوعی محقق نشد. لذا بهترین گزینه پس از این‌که تمامی پروژه‌ها به سرانجام نرسید، گزینه آتش‌بس بود که شاهد اجرایی شدن آن به اصرار آمریکا و روسیه بودیم.

وی افزود: این‌که چرا نقض آتش‌بس در روز‌های ابتدایی حدود ۱۰ بار اتفاق افتاد، چندین دلیل دارد: نخست این‌که نگاه قسمتی از مخالفان و تروریست‌ها به سمت عربستان است و اصلاً حرف شنوی از آمریکا و روسیه در این بین ندارند. مساله دوم اینکه در اجرای آتش‌بس آن هم پس از چندین سال درگیری، امکان به وجود آمدن نقض آن امری طبیعی قلمداد می‌شود چراکه طرفین می‌خواهند در زمین عملیاتی و در حالت فعلی موضوع را حل و فصل کنند که این موضوع تا جایی دوام و بقاء آتش‌بس را با مشکل روبرو می‌کند.

بخشایشی‌اردستانی در پاسخ به این‌که آیا ورود تروریست‌ها از مرز مشترک میان سوریه و ترکیه و استقرار آن‌ها در «تل‌ابیض» می‌تواند روند آتش‌بس را با مشکل مواجه کند یا خیر، گفت: در طول این پنج سال و به خصوص در چند ماه گذشته ترکیه علاقه داشته تا درگیری‌ها در سوریه تشدید شود و به طور علنی و رسمی اعلام کرده که مخالف نظام اسد است و از سوی مرزهای آن‌ها شاهد ورود نیروهای مخالف سوریه و تروریست‌ها به سمت مناطق شمالی بودیم که به مثابه تزریق نیرو به نفع تروریست‌ها به اهداف خودشان ارزیابی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که آتش‌بس از سوی دولت سوریه پذیرفته شده است، پس اجرا آن هم از سوی مقام‌های دمشق محترم شمرده شده است و این بخشی از پروسه آتش‌بس تلقی می‌شود که به دنبال آن موضوع سازش با اپوزیسیون هم در این بین مطرح می‌شود. در امتداد این بحث موضوع انتخابات پارلمانی سوریه باید مد نظر قرار گیرد که احتمال دارد نیروهای خارجی برای اخلال و تحت‌الشعاع قرار دادن آن اقدام به طرح‌ریزی شیطنت‌های سازمان‌یافته کنند. لذا به نظر نمی‌رسد که سنگ‌اندازی در روند انتخابات پارلمانی از سوی نیروهای داخلی صورت گیرد چراکه اپوزیسیون سوریه با توجه به روند طی شده سیاسی در سوریه خط و ربط خود را تاحدودی از تروریست‌ها جدا کرده است و شاید شاهد ورود آن‌ها به پارلمان باشیم.

 

کد خبر : ۳۵۲۳۵۸