خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات سوریه در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد/ روسیه و آمریکا در بررسی نقاط و کمک‌رسانی تقسیم وظایف کرده‌اند

در نشست مونیخ در خصوص آتش‌بس صحبت‌هایی شد که به نظر قطعی نیست اما روس‌ها و آمریکایی‌ها بر روی دو موضوع نقطه‌زنی و امدادرسانی تقسیم وظایف شده است.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در تشریح توافق کشورها برای برقراری آتش‌بس در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: خلاف اخباری که توسط رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده است، بحث آتش‌بس در سوریه فعلاً به صورت علنی مطرح نیست. به عبارت دیگر باید بگوییم که آنچه در قسمتی از نشست امنیتی مونیخ مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت در مورد کاهش درگیری در نقاطی بوده است که سازمان ملل آنها را تعیین کرده تا بتوانند در آن مناطق درگیری را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در اصل باید بگوییم این طرح قصد دارد مناطقی که درگیر جنگ میان دولت سوریه و معارضان بوده است را تا حدودی آرام کند که البته روس‌ها هم 100 درصد این موضوع را قبول نکردند. مناطقی که از سوی سازمان ملل مشخص شده است، تنها برای کاهش تبادل آتش میان طرفین در آن نقاط مورد بحث و بررسی قرار گرفتند تا بتوانند با کاهش حجم تبادل آتش در آن مناطق کمک‌های دارویی و غذایی را به آنجا ارسال کنند.

در مورد این موضوع قرار است دو تیم از سوی روس‌ها و آمریکایی‌ها ماموریت‌های مورد نظر را بررسی کنند که روس‌ها نقاط مورد نظر سازمان ملل را بررسی خواهد کرد و طرف آمریکایی فعالیت مربوط به امدادرسانی را صورت خواهد داد. همچنین گفته شده که یک‌سری از توافق‌ها میان روس‌ها و آمریکایی‌ها برای پایان درگیری در سوریه منعقد شده است اما باید توجه داشت که هنوز هیچ فهرستی از سوی سازمان ملل مورد توافق قرار نگرفته است. به عبارت دیگر سازمان ملل نتوانسته همچنان در فهرست‌های نهایی تروریست‌ها تصمیم قاطعی را اتخاذ کند چراکه روس‌ها بر این عقیده‌اند که می‌بایست داعش و جبهه النصره مورد حملات هوایی قرار گیرند اما آمریکایی‌ها فقط داعش را مشمول این حملات می‌دانند و جبهه النصره را از این قضیه فاکتور گرفته‌اند که همین موضوع می‌تواند به عنوان یک تضاد در نظر گرفته شود.

تاجیک در پایان در خصوص اینکه آیا مذاکرات صلح سوریه به نتیجه خواهد رسید یا خیر، گفت: مذاکرات صلح سوریه بدون شک ادامه پیدا خواهد کرد اما باید بگوییم که در کوتاه‌مدت نتیجه خاصی نخواهد داشت. به طوری که صحنه میدانی در سوریه بسیار حساس است و متغیرهای متضاد بسیاری در این بین وجود دارد و اگر بحث ائتلاف عربی بخواهد وارد این موضوع شود، سر و سامان دادن به پرونده سوریه کمی مشکل خواهد شد. اما قدرت‌های بزرگ دریافتند که باید پرونده سوریه به نقطه نهایی برسد.

کد خبر : ۳۴۶۷۷۲