خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

سوریه به قطعنامه ۲۲۶۸ پایبند است/ آتش‌بس به ضرر معارضان رقم خورد

نقض آتش‌بس در سوریه را می‌توان از این دیدگاه بررسی کرد که مخالفان دولت یک باخت حیاتی را در مقابل خود می‌بینند که از ماه‌ها پیش منحنی آن در حال تغییر بوده و به نفع دولت حاکم بر دمشق در حال رقم خوردن است.

«حسین رویوران» کار‌شناس مسائل خاورمیانه در خصوص اجرای آتش‌بس سوریه و نقض یک‌باره آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: جدا از اینکه چه کسی به نقض آتش بس متهم شده است، ‌ باید بگوییم که دولت سوریه به ساختار و عملیاتی بودن آتش‌بس علاقه دارد و به آن پایبند است و تمام عزم دولت سوریه اجرای دقیق قطعنامه ۲۲۶۸ که توسط شورای امنیت سازمان ملل صادر شده، بوده است که بر طبق آن گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره از این آتش بس مستثنی بوده و حتی حملات علیه آن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: آن چیزی که آتش بس را نقض می‌کند و حتی در آن تاثیرگذار بوده است، عدم وجود اجماع اساسی بین مخالفان و طرفین دیگر است. اگر نگاهی به معارضان و مخالفان و حتی تروریست‌های حاضر در سوریه بیندازیم، به راحتی می‌فهمیم که دسته‌ای از آن‌ها به هیچ وجه آتش‌بس مذکور را قبول ندارند و حتی به صراحت مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. لذا باید گفت همانطوری که در گمانی‌زنی‌ها پیش از عملی شدن آتش‌بس مطرح شد، در سمت معارضان علاقه‌ای به ادامه آتش‌بس وجود ندارد.

مخالفان دولت به صراحت نقض آتش‌بس را مطالبه و حتی عملی می‌کنند. چراکه آنها معتقدند وضعیت فعلی به نفع دولت سوریه رقم خورده است و آتش‌بس هم می‌تواند بیش از پیش امکان تسویه حساب با برهم زنندگان نظم سوریه طی سال‌های اخیر را در اختیار دولت این کشور قرار دهد و از این حیث آنها مخالفت خود با آتش‌بس را در امتداد سایر اقدام‌های اخیر خود در دستور کارشان قرار داده‌اند از طرف دیگر، دولت سوریه اعلام کرده که آتش‌بس در مکان‌ها و مناطق مختف عملی و برقرار شده است. اما اینکه در شهرهایی مانند حلب آتش‌بس سوریه به خط افتاد، نشان‌دهنده این است که  دولت حاکم بر دمشق با یک جریان منضبط و صلح‌طلب که بتوان روی حرف آنها حساب باز کرد روبه‌رو نیست.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت فعلی سیاسی و میدانی در سوریه می‌تواند مخالفان و گروه‌های دخیل در این بحران را تا قبل از انتخابات پارلمانی سوریه در وضعیت تهاجمی و کارشکنانه قرار دهد یا خیر، تصریح کرد: وضعیت فعلی در سوریه و به خصوص در عرصه میدانی به این ترتیب است که سوری‌ها در پناه روس‌ها پیش می‌روند که این روش دستاوردهای زیادی را به همراه داشته است و کسانی که در این مدت متضرر شده‌اند، دست به نقض آتش‌بس می‌زنند که ممکن است ناقضان آن دولت‌ها یا گروه‌های وابسته به آنها باشند. اما در مورد انتخابات پارلمانی باید بگویم که دولت در هر شرایطی که حضور داشته است، توانسته انتخابات را برگزار کند. ممکن است در تمامی نقاط و به خصوص مناطقی که از وجود تروریست‌ها مسموم شده، نتوانسته انتخابات را برگزار کند. اما به هر ترتیب در مناطقی که احاطه دولت وجود دارد، انتخابات برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۱۰۵۶