خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم کالاهای اسرائیلی پس از منتفی شدن الحاق جولان به سرزمین‌های اشغالی کلید خورد

باتوجه به اینکه شهرک سازی‌ در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ادامه پیدا کرد؛ این پیام به دنیا مخابره شد که اسرائیل نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند. بنابراین برخی از کشورها مانند سوئد در اروپا یا برخی از نمایندگان پارلمان اروپا زمزمه‌های مخالفت با اسرائیل و تحریم کالای اسرائیلی را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد.

«مجید صفاتاج» کار‌شناس مسائل اسرائیل در خصوص علل تنش‌های اخیر میان سران رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ابراز کرد: کلیت مساله در زمینه مشخص شدن تولیدات در داخل سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌نشین‌های یهودی در کرانه باختری رود اردن زمانی شکل جدی به خود گرفت که نتانیاهو در سال گذشته میلادی در دیداری که با اوباما داشت، طرح به رسمیت شناختن الحاق منطقه جولان سوریه به سرزمین‌های اشغالی را به بهانه اینکه نظام سوریه فاقد اقتدار است و امکان دارد تروریست‌ها به جولان راه پیدا کنند و اسرائیل را از حیث امنیتی مورد تهدید قرار دهند، مطرح کرد. البته در سال ۱۹۸۱ پارلمان اسرائیل (کنست) مصوبه‌ای را درباره الحاق جولان به سرزمین‌های اشغالی تایید کرده بود که با واکنش برخی از کشور‌ها روبه‌رو شد و عملاً موقعیتی برای اسرائیل که بخواهد مجدداً این موضوع را مطرح کند، پیش نیامد.

وی ادامه داد: اسرائیل از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۳ میلادی این موضوع را پیگیری می‌کرد و در سال ۲۰۱۴ رسماً این مساله مطرح شد اما آمریکایی‌ها به دلیل اینکه معتقد بودند در صورت شناسایی رسمی الحاق جولان به اسرائیل، متحدان و نیروهای معارض را در شرایط فعلی از دست خواهند داد با این مساله مخالفت کرد و اتحادیه اروپا هم در امتداد غربی‌ها این طرح را مخدوش اعلام کردند. از آن تاریخ بود که بحث بارکد زنی روی محصولات اسرائیلی و تحریم محصولات آن‌ها کلید خورد تا کالاهایی که در سرزمین اشغالی تولید می‌شوند، خریداری نشوند و مدلی از تحریم علیه رژیم صهیونیستی به راه افتاد.

 

باتوجه به اینکه شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ادامه پیدا کرد، این پیام به دنیا مخابره شد که اسرائیل نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند. بنابراین برخی از کشورها مانند سوئد در اروپا یا برخی از نمایندگان پارلمان اروپا زمزمه‌های مخالفت با اسرائیل و تحریم کالای اسرائیلی را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه موضوع برچسب زنی محصولات اسرائیل منجر به توهین رژیم صهیونیستی به برخی از چهره‌های اروپایی شده است، گفت: در قبال حرکتی که اتحادیه اروپا از خود نشان داد، اسرائیل دست به تحریم مقام‌های اتحادیه اروپا زد و حتی مقام‌های این رژیم اقدام به توهین آشکار و مستقیم به مقام‌های اروپایی کردند که می‌توان به وزیر خارجه سوئد اشاره کرد و به دنبال آن اقدام به تخریب اماکنی کردند که متعلق به اتحادیه اروپا هستند و این اماکن در سرزمین‌های اشغالی قرار داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بروز واکنش از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه اسرائیل خصوصاً پس از تخریب اماکنی که مربوط به آنها می‌شده است وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که کلیت اتحادیه با این موضوع مخالفت چندانی نخواهند کرد. یعنی کشورهایی مانند آلمان،انگلستان و فرانسه که به عنوان کشورهای مطرح در اتحادیه حضور دارند چنین موضعی را علیه اسرائیل نخواهند گرفت و به نظر می‌رسد که تنها چند کشور اروپایی مانند سوئد یا سوئیس و کشورهای اروپای غربی اقدام به موضع‌گیری جداگانه در این خصوص کنند. از این جهت باید گفت صدور بیانیه‌ای واحد در مورد این مساله و علیه اسرائیل تا حدود زیادی مخدوش و مردود خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۰۷۴۶