خبرگزاری کار ایران

اردوغان:

مواضع فرقه‎ای نباید بر روابط با ایران تأثیر بگذارد

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به وجود برخی اختلافات در روابط تهران و آنکارا، اظهار داشت نباید مواضع فرقه‌ای بر روابط با ایران تاثیر بگذارد.

به گزارش ایلنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «العربیه» درخصوص پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای از جمله توافق هسته‌ای ایران، بحران سوریه و مداخله نظامی روسیه در آن، جنگ یمن و نیز عراق سخن گفت.

اردوغان در پاسخ به این پرسش که «نظر شما درباره توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ چیست و این احتمال وجود دارد که این توافق بر منافع ترکیه در منطقه به سود ایران تاثیر بگذارد؟»، گفت: «این توافق هنوز کامل نشده است و زمانی که این توافق نهایی و اجرا شد ما می‌توانیم درباره آن ارزیابی کنیم. جهان از تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای حمایت نمی‌کند.»

اردوغان با اشاره به برخی اختلافات میان ترکیه و آنکارا درخصوص پاره‌ای از مسائل منطقه، اظهار داشت ما نمی‌خواهیم این اختلافات بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد و همچنین نمی‌خواهیم بر اساس مواضع فرقه‌ای، دشمن یکدیگر شویم. بیشتر جمعیت ایران را شیعیان و بیشتر جمعیت ترکیه را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. باید مرجع ما دین باشد نه مذهب. در شرایطی که برخی کشور‌ها درصدد تجزیه ترکیه هستند ما باید به وحدت برسیم. اگر اوضاع کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، لیبی و تونس را بنگریم، می‌بینیم که اختلافات شدید گریبانگیر آن‌ها شده است. در صورتی‌که این بحران‌ها را پشت سر بگذاریم جهان اسلام قوی‌تر می‌‎شود.

رجب طیب اردوغان در اشاره به حضور نظامی ترکیه در عراق، مدعی شد «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در جریان سفرش به ترکیه، درخواست کمک نظامی کرد و به همین منظور پایگاه «بعشیقیه» در شمال عراق را برای نیروهای تُرک در نظر گرفت. نظامیان ما نیز در این پایگاه نیروهای پیشمرگه کُرد و ترکمان‌ها را برای نبرد با گروه تروریستی داعش آموزش می‌دهند.

وی در ادامه سخنان خود به اختلافات مسکو و آنکارا در پی سرنگونی جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه اشاره کرد و گفت: در نشست گروه ۲۰ به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه درباره نقض حریم هوایی ترکیه هشدار داده و گفته بودم که این‌گونه اقدامات نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت. من همچنین به وی درباره اقدامات تحریک‌آمیز علیه کشتی‌های نظامی ترکیه توضیحاتی داده بودم ولی پوتین درباره این موضوعات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

اردوغان مدعی شد، اگر روسیه ۱۰۰ نفر را در سوریه می‌کشد مطمئنا ۹۰ نفر از این تعداد را معارضان «میانه‌رو» تشکیل می‌‎دهند.

وی افزود: معتقدم روسیه تلاش می‌کند اسد را به تشکیل یک دولت کوچک در سوریه وادار کند. چراکه  تنها ۱۴ درصد از اراضی سوریه در کنترل دولت است.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت‌وگو‌هایش با تلویزیون العربیه، روابط آنکارا و ریاض را بی‌سابقه توصیف کرد و یادآورد شد که ترکیه با عربستان سعودی در یمن هم‌نظر است.

کد خبر : ۳۳۳۷۰۰