خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران:

بعضی وزرای روحانی دوست ندارند به جلسات اتاق بیایند!

جلال‌پور: هیات‌های تجاری که به ایران می آیند، سه خواسته از ما دارند؛ اول شفافیت در فضای اقتصادی، دوم امنیت در سرمایه گذاری و سوم ثبات در قوانین. ما نیز خواستار تاسیس شرکت های مشترک هستیم.

به گزارش ایلنا ، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه فکر می کنم در مقطع فعلی اقتصاد ایران دیگر اولویت باید خروج از رکود باشد، گفت: بعضی وزرا دوست ندارند به جلسات اتاق بیایند.

 محسن جلال پور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش گفت: هیات‌های تجاری که به ایران می آیند، سه خواسته از ما دارند؛ اول شفافیت در فضای اقتصادی، دوم امنیت در سرمایه گذاری و سوم ثبات در قوانین. ما نیز خواستار تاسیس شرکت های مشترک هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: تورم طی دو سال گذشته به خوبی کنترل شده و امروز تورم ما تورمی نیست که در سال های گذشته وجود داشته است. تقریبا از دهه ۵۰ به بعد ما همواره تورم ۱۴-۱۵ درصدی داشتیم و در کنار این تورم، تولید نیز بود. فکر می کنم در این مقطع دیگر اولویت باید خروج از رکود باشد؛ چرا که اکنون تورمی که ۴۰ درصد بود به ۱۵ درصد رسیده است. در واقع کاهش تورم از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد به میزان کاستن تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد سخت است. سیاست های انقباضی فعلی به رکود دامن می زند و رکود بیشتر موجب کاهش اشتغال و ضربه به اقتصاد می شود.

وی در مورد وعده حذف دریافت ۳ در هزار مالیات و یک در هزار فروش گفت: اینطور نبوده که گفته باشند ۳ در هزار را حذف می کنیم، ۳ در هزار یکی از پایه های قانون اتاق است و از قدیم بوده، اخیراً طی برنامه پنجم یک در هزار فروش را برای اعضای اتاق تصویب کرده بودند که به دلایل متعددی منطقی نبود اولین کاری که هیئت رئیسه دوره جدید کرد این بود که یک در هزار فروش را تبدیل به ۴ در هزار سود کرد که رضایتمندی مردم را جلب کردیم.

جلال پور افزود: اتاق در نظر دارد مانند بسیاری از کشورهای دیگر عضویت فراگیر در کشور را دنبال کند و در واقع درآمد و پولی که باید هزینه های اتاق را تامین کند از محل عضویت فراگیر تامین شود. امروز که عضویت فراگیر وجود ندارد حتما اتاق باید برای تامین بودجه و هزینه خود که رقم زیادی نیست یک مبالغی را پوشش بدهند و این هزینه از محل درآمدی ۳ در هزار مالیات و الان ۴ در هزار سود تامین می شود.

از حذف کارت بازرگانی حمایت می کنیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد کارت بازرگانی گفت: در کشور دو نظریه در مورد کارت بازرگانی وجود دارد. شرایطی که امروز در قانون تجارت و در قانون کسب و کار ایران داریم، شرایط متفاوتی با دیگر کشورها است. ما اگر بخواهیم کارت بازرگانی را برداریم که اتاق نیز از حذف کارت بازرگانی حمایت می کند، به شرطی که آنچه که جایگزین می شود، کارت عضویت که امروز کارت اصلی اتاق هست، باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کسانی که کارت بازرگانی دارند، بدهی معوق خود را به دولت نمی دهند. کشورهای دیگر که کارت بازرگانی را حذف کردند در قوانین شان شرایطی که اخذ مالیات هست را دارند. امروزه بیش از ۶ میلیون شرکت در کشور وجود دارد که عضو اتاق نیستند اما شما در ترکیه ببینید که هر شرکتی که ثبت می شود از همان ابتدا عضو اتاق است. اگر بخواهیم کارت بازرگانی را حذف کنیم باید همه قوانینی که در دیگر کشورها وجود دارد را با هم همراه کنیم، نمی شود قوانین را ناقص اجرا کرد.

شایعه دخالت دولتمردان در تصمیمات اتاق

جلال پور در مورد نامزد شدن آقازاده ها و نزدیکان دولتمردان در انتخابات اتاق ایران و شایعه دخالت دولتمردان در تصمیمات اتاق گفت: انتخابات اتاق مانند تمامی انتخابات کشور آزاد است و همه کسانی که کارت بازرگانی و شرایط حضور دارند، می توانند کاندید شوند. همه کسانی که کارت دارند نیز می توانند رای دهند. اینکه در انتخابات کسانی کاندید شدند که به بعضی از دولتمردان و نمایندگان مجلس یا مسئولین کشور ارتباط داشته باشند اجتناب ناپذیر است؛ کما اینکه در دوره های قبلی نیز بوده، ما در دوره های قبل که چند نفر از اعضای دولت در هیات رئیسه اتاق حضور داشتند، این دور نیز اولین دور است که از طرف دولت کسی در هیات رئیسه نیست.

نامه نگاری شخصی برای دریافت امتیازات ویژه

رئیس اتاق بازرگانی در مورد نامه نگاری شخصی برخی اعضای اتاق با مسئولان برای دریافت امتیازات ویژه در جلسات اتاق‌ها گفت: الحمدلله دسترسی به مسئولان زیاد سخت نیست که فقط در اتاق و محل جلسات از مسئولین درخواستی شود، هنگامی که با مسئولان جلساتی داریم، ورود برای عموم آزاد است و همه حضور دارند، من از این امضاها اطلاعی ندارم.

وی افزود: اما بدانید جلسات صبحانه ای اتاق بازرگانی چون چالشی است، بعضی از وزرا به این دلیل دوست ندارند به اتاق بیایند و از حضور امتناع می ورزند.

جلالپور با اشاره به شرایط بد بورس گفت: مسئله بورس مسئله عمیقی است، ما اعتقاد داریم آنچه در سال‌های گذشته در بورس اتفاق افتاد خصوصا این اواخر که با بستن برخی نمادها در بورس همزمان شد، عواقب زیادی داشت. اقتصاد کشور باید اقتصادی در فضای باز باشد، اقتصاد دستوری این عواقب را نیز دارد، ما نسبت به فضای بسته در اقتصاد کشور نگران هستیم.

واکنش به نامه ۴ وزیر

جلال پور افزود : من بعد از نامه وزرا عنوان کردم که مسئله رکود از ابتدا باید دیده می شد، نه در پایان کار و اینجایی که الان در آن قرار داریم، به فکر بورس باشند. اقتصاد مثل بادکنک است وقتی از یک طرف به آن فشار می آوریم حتما از طرف دیگر بیرون می زند. از اول آنچه در بورس بوده باید روال طبیعی خود را طی می کرد. نباید شاخص بورس حبابی بالا می رفت.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: وضعیت کنونی بورس نشان دهنده رکود خیلی جدی در کشور است؛ اینها سهام شرکت هایی هستند که دچار رکود عمیق هستند. من با این موضوع که کشور باید از رکود خارج شود، کاملا موافقم. ما باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم، کشور ما جزو محدود کشورهایی هست که عضو سازمان تجارت جهانی نیست، رایزنی های سیاسی ما باید به رایزنی ها اقتصادی ختم شود. ما خود باید ضعف بخش خصوصی را نیز قبول کنیم، در سال های گذشته به دلیل قرار گرفتن در یک فضای گلخانه ای نتوانستیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

جلال پور در مورد بسته خروج از رکود گفت: بیش از ۶۰ درصد از مطالب این بسته مواردی بوده که پیشنهاد اتاق ایران بوده است. بحث‌های متعددی در بسته جدید خروج از رکود وجود دارد که می توان به بحث تامین نقدینگی توسط بانک مرکزی و آزادسازی سپرده های خارج کشور اشاره کرد، برخی پروژه های نیمه تمام و پرداختن به آنها و بحث رفع موانع کسب و کار از دیگر جزئیات این بسته است.

نرخ سود یک تا دو درصد کاهش می یابد

وی درباره نرخ سود بانکی گفت: آنچه که در شورای پول و اعتبار مطرح است، هم نرخ بهره است و هم تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط. نرخ بهره در جلسه آینده شورای پول و اعتبار بین یک تا دو درصد کاهش پیدا می کند.

جلال پور به برخی از سوئالات نیز پاسخ کوتاه ارائه کرد:

پرکارترین وزیر آقای روحانی و احمدی نژاد چه کسانی اند؟ من فکر می کنم آقای ظریف پرکارترین وزیر دولت آقای روحانی است، وزرای اقتصادی هم پرکار هستند. در مورد دولت آقای احمدی نژاد هم وزرا پر کار بودند اما به اتاق و کار کارشناسی اهمیت نمی دادند.

با کمپین نخرین خودروی صفر ایرانی موافقید؟ من با کمپین افزایش کیفیت موافق هستم اما با کمپین نخریدن کالای ایرانی در هیچ شرایطی موافق نیستم. اما این کمپین پالسی را به خودروسازها داد که به فکر ارتقای کیفیت خود باشند.

با کمک سنگین مالی به خودسازان موافقید؟ خیر، من اعتقاد دارم که این پول اگر در بنگاه های کوچک و متوسط هزینه می شد، بهتر بود. امروزه بنگاه های کوچک ما نیاز به تقویت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی همچنین نظرات خود را درباره برخی موضوعات به شرخ ذیل اعلام کرد:

قانون کار: بیشتر مانع کار

مناطق آزاد: بیش از حد فراوان شده

علی نقی خاموشی: اتاق دین زیادی به ایشان دارد

دامغان: خاستگاه پسته در ایران و جهان

شورای رقابت: بنا به شرایط فعلی نیاز است ولی اگر روزی واقعا اقتصاد ما رقابتی شود نیاز به شورای رقابت نداریم

مهرعلیزاده: دلسوز کشور بود و هست.

شستا: روزی خوبه که همه واحدهایش به بخش خصوصی منتقل شود

محمود احمدی نژاد: واقعا نسبت به اقتصاد ایران جفا کرد

تعزیرات حکومتی: اصلا موافق نیستم

عسگراولادی: تاجر قدیمی که می تواند الگو باشد

ممیز مالیاتی: وجودش لازم است البته باید بی طرف باشد

خانه کارگر: وجودش لازم است

بابک زنجانی: اعجوبه ای در مسائل فساد.

کد خبر : ۳۱۲۷۵۶