خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت جدید کانادا درصدد ایجاد فشار بر اسرائیل است

آمریکا و متحدانش تا حدودی سیاست‌های خود در قبال اسرائیل را تعدیل کرده‌اند اما این تعدیل به معنی آن نیست که کلاً حمایت‌های خود را از اسرائیل قطع کرده‌اند تا جایی که سخنان وزیر خارجه جدید کانادا بیانگر این تعدیل و چرخش به سمت منطقه است.

«سیدجلال ساداتیان» دیپلمات پیشین ایران در انگلستان با اشاره به اظهارات اخیر «استفان دیون» وزیر خارجه جدید کانادا مبنی بر مشروع دانستن لبنان و حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: باید توجه داشت که کانادا به طور قطع در یک سری از سیاست‌ها، تصمیم‌گیرنده نیست و برخی از مسائل مربوط به سیاست‌های خود را با بریتانیا و بخشی دیگر را با آمریکا هماهنگ می‌کند که البته باید گفت که این موضوع بیشتر به سمت بریتانیا سنگینی می‌کند.

وی ادامه داد: از مدتی قبل و با سیاست‌هایی که اوباما در این منطقه طرح‌ریزی و اعمال کرده و دنباله‌روی آنها است، به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل و حتی لابی‌های آنها در داخل آمریکا تعیین‌کننده سیاست‌های آنها نخواهد بود تا نتوانند فشارهای مضاعف را بر سیاست‌ خارجی این کشور وارد کنند. اسرائیل خصوصاً در دوران نتانیاهو در تلاش است تا سیاست‌های خود را با غرب هماهنگ نکند و آن طوری که خودش می‌خواهد اقدام به پیاده سازی سیاست‌هایش در منطقه کند که این موضوع باعث ایجاد فاصله میان سیاست‌های آمریکا و متحدان اروپایی آنها مانند کانادا با اسرائیل شده است.

غربی‌ها تاکنون از زبان اسرائیل عنوان می‌کردند که حزب الله تروریست است اما هم اکنون ما می‌بینیم که غربی نه تنها می‌گویند که حزب الله تروریست نیست بلکه نقش آن را به عنوان یک تشکیلات متعهد نه تنها در داخل لبنان بلکه فراتر از لبنان و حتی در سوریه مورد نظر دارند و از آن به عنوان یک بازیگر مقاوم و پرنفوذ در منطقه یاد می‌کنند. از این منظر غرب تا حدودی این پدیده را پذیرفته است و حتی تغییر نگرش لیبرال‌های کانادا در خصوص حزب‌الله هم از این منظر قابل توجه است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این‌که آیا ممکن است واکنشی از سوی اسرائیل، بریتانیا و حتی آمریکا در مقابل مواضع و اقدام‌های لیبرال‌های حاکم بر اتاوا در مورد منطقه صورت بگیرد یا خیر، بیان کرد: باید دانست که شرایط در حال تغییر است و درک این شرایط هم زمان بر خواهد بود. ممکن است گفته شود که کانادا یا کشورهای هم‌ردیف آن‌ها در سیاست و روابط بین الملل با این اقدام‌ها در حال سیاست‌ورزی هستند اما باید گفت که چنین چیزی نیست. چراکه واقعیت‌های منطقه در حال تغییر پیدا کردن است. بازیگران و شرایطی که به منطقه وارد شده است، مانند ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته و حتی گذشته‌تر از آن نیست. یک روز اسرائیل به دلیل لابی‌هایی که در آمریکا و اروپا داشت، به راحتی سیاست و حتی عقاید خود را اعمال و حتی دیکته می‌کرد و نگاه به اسرائیل یک نگاه مهم و پر وزن بود. اما زمانی که وضع منطقه تغییر پیدا کرد، این نفوذ هم تا حد بسیار زیادی کم شد.

وی افزود: در چندین ماه گذشته شاهد این بودیم که اختلاف زیادی میان نتانیاهو و اوباما به میان آمد و حتی نظاره‌گر اصطکاک میان کنگره و کاخ سفید در همین مساله بودیم و در حقیقت رئیس‌جمهوری ایالات متحده یک تودهنی به اسرائیل و به خصوص نتانیاهو زد. لذا تغییر سیاست‌های ایالات متحده به این دلیل است که آمریکا در سیاست‌های خود تنها به دنبال منافع خود است و اسرائیل هم در این موضوع تا یک جایی اهمیت خواهد داشت و حفظ کردن اسرائیل به این معنی نیست که آنها تمامی منافع خود را از دست بدهند تا بتوانند اسرائیل را حفظ کنند و این شرایط تغییر کرده است.

ساداتیان در پایان گفت: کشورهایی مانند آمریکا به علاوه متحدان آنها تا جایی پیش آمده‌اند که توانسته‌اند تا حدودی اسرائیل را محدود کنند تا دست از سیاست‌های یک جانبه خود بردارد. به گونه‌ای که حتی در روند صلح که یکی از مولفه‌های سیاست خارجی آمریکا بود، تماماً اقدام به ایجاد مشکل در این پرونده کرده‌اند و حتی در مسجد الاقصی هم همین روال است و غربی‌ها حاضر به پرداخت هزینه انتفاضه جدید نیستند اما این بدان مفهوم نیست که کاملاً اسرائیل را رها کنند ولی آنها به دنبال ایجاد فشار بر نتانیاهو هستند و کانادا هم تا حدودی می‌خواهد خود را با این موضوع تنظیم و همسو کند.

کد خبر : ۳۲۰۰۰۰