خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

عادل الجبیر دیپلمات حرفه‌ای نیست/ عربستان از تحولات میدانی سوریه خشمگین است

اظهارات و سیاست خارجی سعودی‌ها به وضوح نشان می‌دهد که وزیر خارجه این کشور دیپلمات حرفه‌ای نیست و تنها در صدد تغییر نظر غربی‌ها بوده و سخنانی که بیان می‌کند به هیچ وجه نوآوری ندارد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل بین‌الملل در ارزیابی سخنان وزیر خارجه عربستان و مواضع ضدایرانی وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: سخنان عادل الجبیر را می‌توان حول دو محور ایران و سوریه بررسی کرد. در مورد پرونده سوریه باید گفت که صحبت‌های وزیر خارجه عربستان بدون شک و قطعاً ناشی از تحولات میدانی سوریه است. چراکه پس از ورود روسیه به سوریه، شاهد این بودیم که معادلات در میدان عمل به هم ریخت و همین موضوع موجب شد تا تهدیدها علیه کشورهای عربی خصوصاً عربستان زیاد شود و نهایتاً موجب شد تا عربستان در عرصه سیاسی برگ‌های برنده خود را در سوریه از دست بدهد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سخنان الجبیر در خصوص ایران و اتهام‌زنی کشورش به تهران را بررسی کنیم، کافی است تا نگاهی سطحی به یمن بیاندازیم. سعودی‌ها حدود هفت ماه است که انواع و اقسام حملات هوایی و دخالت‌های نظامی را در یمن صورت داده‌اند در صورتی که هیچ رقیب جدی از حیث نظامی در آنجا وجود ندارد. از طرف دیگر، باید به این نکته توجه کرد که ورود روسیه به سوریه و هماهنگی نفوذ ایران در سوریه، عربستان را به ترس و واهمه انداخته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره راهبرد سیاست خارجی عربستان در منطقه و فرا منطقه تاکید کرد: متاسفانه اوضاع منطقه و جنگ‌های نیابتی که در این جغرافیای سیاسی رخ داده است، موجب شده تا چهره عادل الجبیر و دستگاه دیپلماسی عربستان بیش از پیش مخدوش شود. چراکه از اظهارات و سیاست‌های خارجی سعودی‌ها پیدا است که وزیر خارجه این کشور دیپلمات حرفه‌ای نیست و تنها در صدد تغییر نظر غربی‌ها بوده و در سخنانی که مطرح می‌کند به هیچ وجه نوآوری ندارد؛ شاهد این هستیم که از شش سال گذشته تاکنون مواضع عربستان علیه ایران به همین گونه بوده است.

وی در پایان با اشاره به اوضاع داخلی جامعه عربستان تصریح کرد: جامعه عربستان، جامعه بسته‌ای بوده و دچار افراط و تفریط‌های بسیار زیادی می‌شود. از طرف دیگر، باید به این موضوع توجه کرد که عربستان نشان داده است که در حالت فعلی با مشکل بودجه و معضلات مالی روبه‌رو است و اگر به جنگ در منطقه دامن بزند و همچنان از تروریست‌ها حمایت کند، بدون تردید شکاف در جامعه و همچنین در بین خاندان آل سعود بیشتر خواهد شد. از این رو می‌توان گفت موضع‌هایی که عربستان در سیاست خارجی اتخاذ می‌کند، مواضع روشن و درستی نیست.   

کد خبر : ۳۱۶۲۷۱