خبرگزاری کار ایران

انتقاد شدید مک‌کارتی از فیلیباستر برجام

رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا درقبال استفاده دموکرات‌ها از فیلیباستر درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ابراز نارضایتی شدید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا امروز-جمعه- نارضایتی شدید خود را در برابر استفاده از فیلیباستر درباره برجام ابراز کرد.

رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «آن چیزی که مانع انجام امور ما می‌شود، سنا است.»

مک‌کارتی گفت: «اگر موردی باشد که از عملکرد «کریس کریستی» و «مارکو روبیو» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ناامیدکننده‌تر باشد، این است که سنا بخواهد اقدامی صورت دهد.»

وی افزود: «در سنا باید به جای رای اکثریت، رای ۶۰ موافق را داشته باشید. این مطلب حتی در قانون اساسی هم وجود ندارد.»

مک‌کارتی که نامه ۵۷ قانون گذار آمریکایی برای تغییر قانون فیلیباستر در سنا را امضا نکرد، مدعی شد: «سنا نمی‌تواند اجازه دهد که اقلیت امور را در دست بگیرند و اجازه دهند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

وی بار‌ها در گذشته از اعضای سنا درخواست کرده بود قانون فیلیباستر را اصلاح کنند.

انتقادهای رهبر جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و نامه ۵۷ قانون گذار آمریکایی در پی سومین شکست این حزب برای کارشکنی درباره تصویب برجام صورت گرفت.

۵۷ قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای از «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای این کشور خواستند برای مقابله با برجام از اصلاحیه قانون گزینه هسته‌ای استفاده کند.

قانون‌گذاران آمریکایی در نامه امضا شده خود نوشتند: «درخواست ما حذف استفاده از فیلیباستر برای شماری از رای گیری‌ها به منظور تاکید بر دموکراسی برای نظر اکثریت است.»

این در حالی است که مک‌کانل به تماس‌ها و درخواست‌های مبنی بر تغییر یا اصلاح قوانین سنای آمریکا با قاطعیت جواب منفی داده است.

کد خبر : ۳۰۶۰۶۷