خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جورج تاون در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای منطقه از انزوای ایران به نفع خود استفاده کردند/عربستان با لابی اسرائیل از آمریکا سلاح می‌خرد

«شیرین طهماسب» یا «شیرین هانتر»، متولد سال ۱۹۴۵ در تبریز، اکنون در دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن به تدریس مشغول است. وی در آمریکا به عنوان متخصص مسائل سیاسی مرتبط با ایران شناخته می‌شود. هانتر پیش از انقلاب اسلامی، عضو وزارت امور خارجه ایران بوده و پس ‌از آن به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هانتر در رابطه با بررسی اثرات اجرایی شدن توافق بر روابط میان اوباما با جمهوری خواهان، گفت: «من بیش از ۳۰ سال در آمریکا زندگی کرده‌ام و در این مدت همواره شاهد رقابت شدید میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بوده‌ام. اما از زمان شروع دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، جمهوری‌خواهان به دلایلی که برای من مشخص نشده است، شاید به دلیل تفکرات نژادپرستانه، سعی کردند با هر حرکت رییس‌جمهوری مخالفت کرده و آن را تخریب کنند. بنابراین جمهوری‌خواهان تاکنون تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به دولت اوباما انجام داده‌اند، لذا شکست تلاش آن‌ها برای رد توافق هسته‌ای ایران، باوجود اینکه سرخوردگی و ناراحتی برایشان به همراه دارد، نمی‌توانند بیش از این، کاری در مخالفت با دولت اوباما انجام دهند.

باید اضافه کنم که اوباما شخصیت بسیار باثباتی دارد و هیچگاه زیاد عصبی نمی‌شود و این برای یک سیاستمدار یک نکته مثبت محسوب می‌شود، البته اگر وی برای رسیدن به یک هدف مصمم شود، دست از تلاش بر نمی‌دارد. توافق هسته‌ای ایران نیز از جمله مسائلی است که اوباما برای محقق شدن آن مصمم شده است.

هانتر در رابطه با اثرات اجرای توافق بر شرایط داخلی و منطقه‌ای ایران، گفت: «به عقیده من، به طور کلی تاثیر این توافق در ایران مثبت خواهد بود. اما باز هم به این بستگی دارد که نیروهای سیاسی در ایران از این فرصت چه استفاده‌ای می‌کنند. کاملا مشخص است که یک عده‌ای در داخل ایران از انزوای این کشور در سال‌های قبل بهره بردند و امروز از این توافق احساس ترس می‌کنند.»

وی در پیش‌بینی آینده روابط میان ایران و آمریکا، گفت: «فعلا در آینده نزدیک تغییر چندانی را در روابط دو کشور شاهد نخواهیم بود. من معتقدم در این سال‌ها برخی از کشورهای منطقه هم از انزوای ایران به نفع خود استفاده کردند، من معتقدم متحدان منطقه‌ای آمریکا از برقراری رابطه بین ایران و آمریکا خوشحال نخواهند شد. اما با همه این‌ها، به نظر من، مهم‌ترین مشکل در برقراری رابطه بین دو کشور، وجود اسرائیل است. این در حالی است که رابطه برخی کشورهای منطقه با اسرائیل، مثل عربستان، به ویژه در سال‌های اخیر، خیلی خوب بوده است. البته حمایت‌های عربستان از اسرائیل بدون هیچ حرفی انجام می‌شود و لابی اسرائیل در کار نبود، اگر عربستان هیچ‌گاه نمی‌توانست نفوذ امروز خود را در آمریکا داشته باشد و از سلاح‌های مدرن آمریکایی خریداری کند.

استاد دانشگاه جورج تاون ادامه داد: «به نظر من عبور توافق از سد کنگره و اجرایی شدن آن، مهم‌ترین دستاورد دولت اوباما محسوب می‌شود با این توافق حتی اگر یک فرد جمهوری‌خواه به ریاست جمهوری آمریکا برسد باز هم آن‌ها نمی‌توانند مردم آمریکا را قانع کنند تا وارد جنگ دیگر بشوند چون می‌دانند خروج از جنگ خیلی دشوار‌تر از ورود به آن است. به هر حال آمریکا هم به‌رغم قدرتی که دارد با مشکلاتی بسیاری هم در داخل مواجه است. آمریکا از این جنگ‌ها خیلی متضرر شده است و بسیاری از برنامه‌های داخلی این کشور به دلیل جنگ‌هایی که انجام شد، با اختلال مواجه شد. اگر رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا هم طرز تفکر اوباما را داشته باشد (که من بعید می‌دانم) می‌توان اطمینان داشت که آمریکا از خطر درگیری در یک جنگ طولانی و زیان‌آور در امان است و می‌تواند روی برنامه‌های داخلی که در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، متمرکز شود.»

کد خبر : ۳۰۴۳۲۲