خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دست‌های پشت پرده به دنبال ناکارآمد نشان دادن دولت العبادی است

مشکل جامعه عراق فشارهایی است که از خارج به داخل وارد می‌شود و مخالفان در تلاش هستند اکثریت را ناکارآمد و ناتوان جلوه دهند تا بتوانند روند گذشته دولت در میان اقلیت را به تصویر بکشند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به طرح نظام اصلاحات در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در خصوص موضوع اصلاحات در عراق چند بحث خیلی مهم اتفاق افتاده که باعث شد روند اصلاحات حیدر العبادی با کندی روبه‌رو شود. اول اینکه در برکنار کردن عده‌ای از مسئولان که در برخی از سطوح این کشور انجام شد، تعجیل صورت گرفت. لذا باتوجه به اینکه ساختار عراق یک ساختار تحت فشار است، برکناری شخصیت‌ها از سمت‌های مورد نظر می‌تواند آثار مخربی را روی ساختار و نظام سیاسی عراق داشته باشد.

وی ادامه داد: دومین نکته مربوط به اظهار نظر تشکلات سیاسی است. جریاناتی مانند جریان صدر، مجلس اعلاء، جریان اهل سنت و جبهه اصلاح ملی و دیگران به دلیل اینکه در فضای سیاسی عراق مشغول به فعالیت هستند و هر کدام از آنها در بخشی از عراق جایگاهی دارند، با این پرسش مواجه شده‌اند که آیا اقدام‌های حیدر العبادی می‌تواند مشکلات را رفع کند و عراق را از این حالت نجات دهد.  به نظر می‌رسد جریانات سیاسی عراق بر این عقیده هستند که موضع اتخاذی توسط العبادی نمی‌تواند جامعه عراق و فساد ناشی از آن را ریشه‌کن کرده و مدیریت کند.

لاسجردی در تشریح موارد دیگر، افزود: نکته سوم که از دو نکته قبلی مهمتر تلقی می‌شود این است که، عراق در چالش بزرگی قرار دارد که حل و فصل این موضوع نیازمند همکاری و همیاری افکار عمومی در این کشور است. به طوری که تظاهراتی که در ماه‌های گذشته در خصوص گرانی و وضعیت نامناسب معیشتی مردم این کشور برگزار شد، باعث شده تا همگان به این نتیجه برسند که سیاست‌های اتخاذی حیدر العبادی نمی‌تواند حقوق اولیه ملت عراق را تامین کند. لذا به نظر می‌رسد که بخشی از افکار عمومی و نمایندگان سیاسی این موضوع را به زبان می‌آورند که روند اصلاحات در عراق نتوانسته به یک نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که باتوجه به مشکلاتی مانند فشار سیاسی، تعدد در پارلمان و دولت و همینطور کشمکش‌هایی که بین عناصر سیاسی در داخل و خارج عراق وجود دارد، به همراه یک پراکندگی در شاکله سیاسی عراق دولت این کشور را با مشکل مواجه کرده است و باید گفت که اجماع و مشارکت سیاسی در عراق مقداری با مشکل مواجه شده است و این پراکندگی می‌تواند فشار را بر دولت افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تحرکات مشکوکی که در عراق صورت گرفته است، گفت: مساله دیگر این است که برخی از حوادث سیاسی مانند گزارش موصل یا پرونده اصلاحات سیاسی و اداری، مقداری به کشمکش‌های سیاسی آغشته شده و جریانات سیاسی سعی دارند از این موارد علیه یکدیگر استفاده کنند. لذا این اتفاقات شرایط را برای تصمیم گیری‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

به نظرم مباحثی مانند تجزیه، فشار علیه دولت، همکاری علیه افکار عمومی و مرجعیت؛ توسط چند کانون به وجود آمده است و آن چیزی که مد نظر قرار گرفته، تحت فشار قرار دادن اکثریت در عراق است. به گونه‌ای که این کشمکش پس از فروپاشی حکومت صدام به وجود آمد و علتش این پرسش است که آیا اکثریت جامعه عراق که شیعیان هستند و رقمی بالغ بر ۶۵ درصد را تشکیل داده‌اند، به جایگاه خودشان رسیده‌اند یا نه؟

وی در تشریح مشکلات فعلی جامعه عراق عنوان کرد: در حال حاضر مشکل جامعه عراق فشارهایی است که از خارج به داخل وارد می‌شود و مخالفان در تلاش هستند که اکثریت را ناکارآمد و ناتوان جلوه دهند تا بتوانند روند گذشته دولت در میان اقلیت را به تصویر بکشند. نکته دیگر این است که پس از اشغال صلاح‌الدین و الانبار و با پیدایش داعش در این کشور، آنها در تلاش هستند که اختلافات را تشدید  کنند و چالش‌های امنیتی را به اوج خود برسانند تا بتوانند از این طریق به دولت ضربه وارد کنند.

لاسجردی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم تمرکز جریان‌های رقیب دولت که ممکن است کردها، سنی‌ها، تکفیری‌ها یا بعثی‌ها باشند، روی این محور استوار شده باشد که به دولت فشار وارد کنند تا بتوانند حداکثر امتیاز را از آنها بگیرند. در حال حاضر آنچه که به چشم می‌آید، این است که تمامی مخالفان تمرکز خود را روی ناکارآمد نشان دادن دولت العبادی معطوف کرده‌اند تا نگذارند دولت وی روند امنیتی که با کمک ارتش و مردم عراق پیش گرفته را پیاده‌سازی کنند و در صدد این هستند تا چشم‌انداز امنیتی عراق را زیر سوال ببرند.                   

کد خبر : ۲۹۹۸۸۱