خبرگزاری کار ایران

داوود اوغلو ماموریت تشکیل دولت ائتلافی را به اردوغان عودت داد

نخست‌وزیر ترکیه که مامور رایزنی با احزاب مخالف برای تشکیل دولت ائتلافی شده بود، در پی ناکامی در این امر، این ماموریت را به رئیس‌جمهوری عودت داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور، رسما ناکامی‌ خود در تشکیل دولت ائتلافی را به وی ابلاغ کرد.

در همین راستا، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر که در تاریخ نهم جولای مکلف شده بود با احزاب مخالف برای تشکیل دولتی ائتلافی رایزنی‌هایی صورت دهد، این ماموریت را به اردوغان ارجاع داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «نخست‌وزیر به اردوغان اعلام کرد که با وجود تلاش‌های فشرده، در تشکیل دولتی ائتلافی شکست خورده است. اردوغان نیز از تلاش‌های نخست‌وزیر قدردانی کرد.»

در حالی‌که تنها پنج روز دیگر به پایان مهلت ۴۵ روزه برای این ماموریت مانده است، ناکامی داوود اوغلو در تشکیل دولتی ائتلافی زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه فراهم می‌کند و این امکان را به اردوغان می‌دهد که تا زمان برگزاری انتخابات مجدد، دولت «اشتراک قدرت» با حضور دیگر احزاب تشکیل دهد.

حزب حاکم «عدالت و توسعه» برای نخستین بار از زمانی‌که قدرت را در سال ۲۰۰۲ به دست گرفته است، در کسب اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی اخیر در هفتم ماه ژوئن، شکست خورد.

بر این اساس، داود اوغلو مامور شده بود با دو حزب «جمهوری‌خواه خلق» به عنوان دومین حزب بزرگ و حزب «حرکت ملی» به عنوان سومین حزب بزرگ در کشور برای تشکیل دولتی ائتلافی رایزنی کند.

«عبدالقادر سلفی» از شخصیت‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه در مقاله‌ای در روزنامه «ینی سافاک» در این‌باره نوشت :«اکنون همه راه‌ها به صندوق انتخابات منتهی می‌شود.»

کد خبر : ۲۹۸۴۰۸