خبرگزاری کار ایران

دادستان کل آلمان برکنار شد

«ایکو ماس» وزیر دادگستری آلمان روز در جریان مناقشه با دادستان کل بر سر وب‌سایت «نتس پولیتیک» خواستار بازنشستگی دادستان کل کشور شد و به عبارت دیگر «هارالد رانگه» را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، «نتس پولیتیک» در حرکتی مشابه با سایت افشاگر ویکی لیکس از طرح سازمان‌های اطلاعاتی و دولت آلمان در تشدید کنترل اطلاعات اینترنتی در این کشور پرده برداشته بود.

هارالد رانگه، دولت آلمان و وزیر دادگستری را به دخالت در تحقیقات درباره پروندۀ مربوط به این وب سایت متهم کرده بود.

وی در این‌باره گفت: «اعمال نفوذ در تحقیقات به این دلیل که ممکن است به نتیجه دلخواه منتهی نشود، دخالت غیر قابل تحمل در مسیر آزادی نظام قضایی است.»

هارالد رانگه، دادستان کل آلمان، وب سایت نتس پولیتیک را به خیانت و افشای اسرار حکومتی متهم کرده بود اما هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان این حرکت دادستان را اعلام جرم علیه روزنامه‌نگاران و نادرست خوانده بود.

«مارکوس بکدال» روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار وب سایت نتس پولیتیک در این‌باره گفت: «از این که تحقیقات از ما به اتهام خیانت هر روز صورت جدیدی به خود می‌گیرد، کمی اذیت می‌شویم. اخیرا بود که صدراعظم آلمان فدرال گفت که به نظر وی انجام این تحقیقات درست نیست و حداقل در رابطه با اتهام مربوط به خیانت، ضرورتی به انجام آن وجود ندارد .»

نتس پولیتیک یکی از معروف‌ترین و پربیننده‌ترین سایت‌های اینترنتی آلمانی زبان است. هفته گذشته شهروندان آلمان در شهرهای مختلف این کشور از جمله در برلین در حمایت از این وب سایت و آزادی بیان تظاهرات برگزار کردند.

کد خبر : ۲۹۵۳۲۴