خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بریتانیا به دنبال اتحادیه‌ای پر قدرت است/ تاریخ‌های همه‌پرسی نوعی تاکتیک فشار بر اتحادیه محسوب می‌شود

بریتانیا با وضعیت اقتصادی خاص خودش مایل نیست که زیر بار تعهد دیگران برود و انگلیسی‌ها به نوعی فکر می‌کنند که اگر کشورهای قدرتمند اروپایی به اتحادیه بپیوندند، برای این کشور مفیدتر خواهد بود

«سید جلال ساداتیان» دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا درباره علل اختلافات میان انگلیس با اتحادیه اروپا به خبرنگار ایلنا گفت: در قاره اروپا و همین‌طور اتحادیه اروپا، کشورهای عضو، واگرایی‌هایی نسبت به یکدیگر داشتند. به گونه‌ای که آنها هم از لحاظ فرهنگی و رفتاری و هم از جهت سیاسی و به خصوص از حیث اقتصادی واگرایی‌هایی داشتند که عاملی بسیار موثر در دور کردن این کشورها از یکدیگر به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: تلاش‌های بسیار زیادی طی سال‌های گذشته و خصوصاً زمانی که تصمیم گرفتند اتحادیه اروپایی را به وجود بیاورند، صورت گرفت و با به وجود آوردن شورای اروپا، پارلمان اروپا، تشکیل حوزه یورو و شنگن سعی در بالا بردن ضریب هم‌گرایی بین کشورهای اروپا کردند تا این موضوع به حداکثر ظرفیت خود برسد. اما در این بین بریتانیا ساز مخالف خودش را با مجموعه اروپا می‌زده که تاکنون هم ادامه دارد. مثلاً به پارلمان اروپا پیوسته است اما هنوز واحد پول خود را به یورو تعییر نداده و با اتحادیه همراهی نکرده است و همچنان واحد پول خود را پوند استرلینگ معرفی می‌کند چراکه در حوزه اقتصادی بسیار تلاش داشته که استقلال خود را حفظ کند.

این کارشناس مسائل بریتانیا با اشاره به بحران یونان و ترس کشورهای اروپایی از دچار شدن به این بحران گفت: در حالت فعلی مشکلاتی همانند یونان در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به وجود آمده است. به صورتی که مجموعه اتحادیه اروپایی زیر بار این موضوع رفت که مجدداً می‌بایست به یونان وام اعطا کند تا یونان از ورشکستگی نجات پیدا کند و بتواند پاسخگوی بدهی‌هایی که باید پرداخت کند، باشد. در همین راستا و با نگاهی به اوضاع یونان، می‌بینیم که بریتانیا اعتراض می‌کند و با توجه به مدل اقتصادی خود نمی‌خواهد که تعهداتی را پذیرا باشد.

ساداتیان در بیان چرایی عدم اشتیاق بریتانیا برای ورود به اتحادیه اروپا عنوان کرد: به نظرم دلیلش این است که بریتانیا با وضعیت اقتصادی خاص خودش مایل نیست که زیر بار تعهد دیگران برود و انگلیسی‌ها به نوعی فکر می‌کنند که اگر کشورهای قدرتمند اروپایی به اتحادیه بپیوندند، برای این کشور مفیدتر خواهد بود تا اینکه در اتحادیه‌ای عضو شود که کشورهای ضعیفی در آن حضور دارند چراکه باید تعهداتی را قبول کنند.

وی افزود: مانند تعهداتی که آلمان‌ها در قبال یونان پذیرفتند و ایتالیا هم به همین روال این تعهد را قبول کرد؛ در نهایت اقتصاد ناسالم خواهد توانست بار فشار را روی دولت‌های اروپایی افزایش دهد. اما شاهد این بوده‌ایم که تاکنون و تا به این زمان آلمان خیلی از تعهدات را پذیرفته است و سعی کرده تا وحدت را در اتحادیه حفظ کند. تا جایی که در بحث یونان شاهد این بودیم که آلمان تمامی تلاش و اصرار خود را در جهت حفظ وحدت اروپایی به کار بست.   

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تاریخ‌هایی که توسط بریتانیا برای برگزاری همه‌پرسی اعلام شده است و هر چند وقت یک بار تغییر پیدا می‌کند، گفت: بریتانیا به نوعی با این حرکت در صدد تهدید اتحادیه اروپا است یعنی می‌گوید اگر خواسته‌های ما محقق شود، در اتحادیه می‌مانیم اما اگر این درخواست‌ها محقق نشود، بدون شک از اتحادیه بیرون خواهیم رفت. به طور کلی تاریخ‌های مختلفی که در این خصوص توسط بریتانیا مطرح می‌شود، بازی‌هایی است که در چارچوب امتیاز گیری حداکثری از اتحادیه اروپا مطرح می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا این رویه دولت کامرون می‌تواند میان احزاب بریتانیا ایجاد مشکل کند، گفت: احتمال اینکه احزاب به خطر بیفتند وجود دارد اما به نظر می‌رسد که احزاب در رویه سیاسی جاری خود با یکدیگر اختلاف زیادی نداشته باشند. چراکه عمده تمرکز بریتانیا روی تجارت است و آنها از گذشته دور که ابر قدرت شناخته می‌شدند، رهبری جناح دریایی یا استراتژی دریایی را به عهده داشتند که بعد از جنگ جهانی دوم این موضوع به عهده آمریکا گذاشته شد و این جناح دریایی عمده تمرکزش روی تجارت بین‌المللی است. لذا اگر بگوییم که انگلیسی‌ها تاجر هستند، گزافه نگفته‌ایم و اینها تنها درصدد هستند که از این راه منافع خود را حفظ کنند. به طوری که اولین و بهترین پایگاه این تجارت اروپا است و اگر قرار باشد در این تجارت به مشکل برخورد کنند، طبیعتاً زیان می‌بینند و عمده دلیل آنها برای مخالفت با اتحادیه اروپا همین موضوع است.             

کد خبر : ۲۹۳۲۳۳