خبرگزاری کار ایران

انتقاد بارزانی از کردهای ترکیه

رئیس اقلیم کردستان عراق با تمجید از رویکرد آنکارا در روند صلح، به صورت تلویحی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، در سخنانی به تشدید تنش بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه واکنش نشان داد.

بارزانی گفت: «دولت ترکیه اقدام‌های مثبتی را در روند صلح با کردها انجام داده است ولی برخی طرف‌ها از این موضوع مغرور شده و اوضاع را بحرانی کرده‌اند. من بارها با ارسال نامه‌هایی به سران پ‌ک‌ک، بر لزوم اتخاذ سیاست‌ و برنامه‌های طولانی‌مدت برای تحقق صلح تاکید کردم.»

رئیس اقلیم کردستان افزود: «پیش از آن‌که حزب عدالت و توسعه قدرت در ترکیه را به دست بگیرد، کردها و کردستان هیچ نام و نشانی نداشتند. ما تلاش‌های زیادی را برای تحقق روند صلح با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه انجام دادیم. در همین راستا، موفق شدیم عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌ک‌ک را به عنوان طرفی در روند صلح معرفی کنیم و این دستاورد بزرگی است.»

بارزانی در ادامه گفت: «نمی‌خواهم چارچوبی برای سیاست‌های ترکیه در رابطه با مساله کردها ترسیم کنم؛ همچنان‌که نمی‌خواهم اقلیم کردستان مسئول سیاست‌ها و اقدام‌های پ‌ک‌‌ک شناخته شود.»

وی از تمامی طرف‌ها خواست تا با بازگشت به روند صلح، از ورود به جنگ‌هایی که هیچ ضرورتی ندارد، پرهیز کنند و در تلاش‌های خود برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی هماهنگ باشند.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین از سیاست‌های پ‌ک‌ک انتقاد  کرده و این گروه را به مداخله در امور اقلیم کردستان عراق و تلاش برای انحصار قدرت و تصمیم‌گیری در کردستان سوریه متهم کرد.

 

کد خبر : ۲۹۳۱۶۹