خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در یمن در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف آتش‌بس پیشنهادی تثبیت مواضع سعودی در عدن است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت که آتش‌بس پیشنهادی عربستان، خالی از تصمیمات انسان دوستانه و برای تثبیت مواضع سعودی در یمن است .

بنا بر اخبار منتشر شده در خبرگزاری رسمی عربستان، نیروهای ائتلاف تحت رهبری این کشور اعلام کردند که یمن از ساعت 23 و 59 دقیقه یکشنبه شب به وقت محلی شاهد آتش‌بسی به مدت پنج روز است. گروه انصارالله به دلیل سابقه سیاه عربستان، اعلام کردند که این آتش‌بس را به رسمیت نمی‌شناسند.

«اصغر قریشی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص آتش‌بس جدید عنوان کرد: آتش‌بس‌های قبلی در یمن به درخواست و وساطت سازمان ملل متحد برقرار می‌شد و عربستان به بهانه‌های مختلف آن‌ها را نقض می‌کرد. این‌بار خود عربستان به دلیل درخواست رئیس‌جمهوری فراری یمن از ملک سلمان، اعلام کرد به مدت پنج روز آتش‌بس در این کشور برقرار می‌کند. سازمان ملل هیچ نقشی در این واقعه ندارد.

وی افزود: به نظر من‌، ترک مخاصمه پنج روزه می‌تواند حربه‌ای برای تثبیت مواضع سعودی در شهر راهبردی عدن باشد. سعودی‌ها کنترل بخشی از این شهر استراتژیک را به دست گرفتند اما شرایط در آن نقطه بسیار متزلزل است. انصارالله به دنبال بازپس‌گیری عدن است و می‌توان اینگونه به ماجرا نگاه کرد که سعودی‌ها با مطرح کردن بحث آتش‌بس در این برهه از زمان می‌خواهند دستاورد خود را حفظ کنند.

سفیر سابق ایران در یمن، در پایان تاکید کرد: این آتش‌بس توسط انصارالله رد شده است زیرا آن را به دلیل سابقه عربستان در نقض عهد،‌ توطئه‌ای علیه خود می‌دانند و از طرف دیگر، آتش‌بس‌ها هیچ محدودیتی برای تروریست‌های داعش و القاعده که در یمن هستند، ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر، بندهای آتش‌بس قبلی هرگونه تحرک از سوی انصارالله  را نقض عهد تلقی کرده و به عربستان و ائتلاف منطقه‌ای ضد یمن اجازه ادامه حمله می‌داد؛ هرچند عربستان به هیچ کدام از آن‌ آتش‌بس‌ها پایبند نبود و به حملات خود ادامه می‌داد. انصارالله به همین علت و به دلیل گسترش فعالیت تکفیری‌ها با آتش‌بس جدید مخالفت کرده و آن را رد کرده است زیرا تبدیل به امتیازی برای تروریست‌ها می‌شود.

 

کد خبر : ۲۹۲۸۷۷