خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

نگاهی به کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی

در انتخابات اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی، حزب لیکود تنها موفق به کسب ۳۰ کرسی شد.

کسب این تعداد کرسی به حزب لیکود اجازه تشکیل کابینه یکپارچه را نداد و این حزب را مجبور به یافتن هم‌پیمان کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل پس از ۴۲ روز مذاکره با احزاب مختلف این رژیم در آخرین ساعات ضرب‌الاجل تشکیل کابینه با رهبر حزب خانه یهود به توافق رسیده و با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، راه برای تشکیل دولت ائتلافی هموار شد. نتانیاهو وزرای خود را این هفته به پارلمان رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند.

لیکود، نیازمند کرسی احزاب دیگر

کنست رژیم صهیونیستی از ۱۲۰ کرسی تشکیل شده و حزب حائز اکثریت که ۶۱ نماینده داشته باشد، مامور به تشکیل کابینه می‌شود. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات اخیر این رژیم نتوانست بیش از ۳۰ نماینده به پارلمان بفرستد. به همین دلیل برای حفظ موقعیت به عنوان تشکیل‌دهنده کابینه، نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب بود. نتانیاهو پس از معلوم شدن نتایج، برای کسب موافقت احزاب دیگر، مذاکرات خود را آغاز کرد.

نخست‌وزیر این رژیم ابتدا به سراغ «اسحاق هرتزوگ» و «موشه کهلون» رهبران جریان اتحاد صهیونیست و حزب کولانو رفت. دو حزب شاس و خانه یهود نیز در ازای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه در کابینه جدید، برخی کرسی‌های خود را در اختیار نتانیاهو قرار دادند تا با در اختیار داشتن ۶۱ کرسی مورد نیاز، کابینه بعدی را تشکیل دهد. حزب خانه یهودی نیز آخرین و جدید‌ترین عضو این ائتلاف است.

تحلیل‌گران، کابینه جدید اسرائیل را بسیار شکننده می‌دانند. کابینه ائتلافی نتانیاهو از گرایش‌های مختلفی تشکیل شده است. جریان اتحاد صهیونیست که از دو حزب کار اسرائیل و هاتنوعا تشکیل شده، در طیف چپ میانه دسته‌بندی می‌شود. خانه یهودی به رهبری «نفتالی بنت» جزو احزاب دست راستی و شاس به عنوان یک گروه محافظه‌کار مذهبی شناخته می‌شوند و حزب اتحاد تورات یهودی موسوم به «یو تی جی» نیز از احزاب مذهبی شمرده می‌شود. از طرف دیگر، نتانیاهو با در اختیار داشتن ۶۱ کرسی می‌رود تا کابینه جدید را تشکیل دهد. این موضوع به آن معنی است که نیمی از پارلمان رژیم صهیونیستی در اختیار جریان مخالف قرار گرفته و عرصه را بر نخست‌وزیر تنگ می‌کنند. حزب کولانو نیز که بیشتر بر مسائل اقتصادی تمرکز دارد، خواستار اقدام نتانیاهو برای رفع تبعیض اقتصادی بوده و به همین شرط وارد ائتلاف شده است.

برخی رسانه‌های صهیونیستی از اجبار نتانیاهو برای ائتلاف با این احزاب خبر داده‌اند. در صورتی که رهبر حزب لیکود موفق به جلب حمایت دیگر چهره‌های سیاسی این رژیم نمی‌شد، شانس ماندن در دفتر نخست‌وزیری را از دست می‌داد. زیرا در صورت پایان یافتن ضرب‌الاجل تعیین شده، ‌ فرد دیگری توسط رئیس رژیم صهیونیستی مامور به تشکیل کابینه می‌شد. با توجه به رتبه دوم جریان اتحاد صهیونیست در کسب آرای کنست، شانس نخست‌وزیری به اسحاق هرتزوگ می‌رسید. برخی دیگر نیز کابینه جدید نتانیاهو را مانع اصلی صلح با فلسطینیان می‌دانند زیرا این ائتلاف بیشتر از احزاب دست راستی و مذهبی تشکیل شده که موافقان ادامه شهرک‌سازی و خواستار در اختیار گرفتن بیت‌المقدس هستند.

وزارتخانه در ازای کرسی

حزب راست‌گرای خانه یهودی در ازای هشت کرسی که در اختیار لیکود و نتانیاهو قرار داد، سه وزارتخانه آموزش، کشاورزی و به اصطلاح دادگستری را از آن خود کرد. بر اساس گزارش «یورونیوز»، نفتالی بنت رهبر این حزب به عنوان وزیر آموزش منصوب شده و وزارت به اصطلاح دادگستری این رژیم نیز تحت اختیار «ایلیت شاکید» از دیگر اعضای خانه یهودی قرار می‌گیرد. شاکید به عنوان فردی نژادپرست شناخته می‌شود. بنابر خبر شبکه «اسکای نیوز» شرط پیوستن خانه یهودی به ائتلاف شکننده نتانیاهو، انتخاب شاکید به عنوان وزیر به اصطلاح دادگستری بوده است.

 «آریه درعی» رهبر حزب شاس در ازای در اختیار گرفتن سه وزارتخانه و انتخاب دو معاون وزیر از جریان خود، به ائتلاف نتانیاهو پیوست. بر اساس خبر روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، درعی به طور همزمان اداره دو وزارتخانه اقتصاد و خدمات مذهبی را در اختیار می‌گیرد.

پس از کنار رفتن «آویگدور لیبرمن» از وزارت خارجه و اعلام مخالفت حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ما» با دولت ائتلافی نتانیاهو، برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کردند که این وزارتخانه کلیدی به هرتزوگ، رهبر حزب چپ‌گرای کار اسرائیل می‌رسد.

بر اساس ادعای پایگاه خبری صهیونیستی «عاروتص شوا»، سه وزارتخانه کابینه نتانیاهو به حزب کولانو رسیده است. بنابر این خبر، کهلون به عنوان وزیر دارایی و «یوآو گالانت» و «الی آلالوف» از دیگر اعضای این حزب به ترتیب به عنوان وزرای مسکن و محیط زیست منصوب می‌شوند. رهبر حزب کولانو به شرط تلاش نتانیاهو برای اصلاح موضوع دستمزد و مالیات به این کابینه ائتلافی پیوست.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۷۵۷۳۶