خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

نخبه‌گرایی، جنسیت و سابقه سیاسی چالش‌های پیش روی کلینتون در انتخابات است

حدود یک سال و نیم به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده و فرصت‌های زیادی برای معرفی چهره‌های هر دوطرف وجود دارد.

«امیر علی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سرازیر شدن موج جدید انتقادها به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به خبرنگار ایلنا گفت: زمان زیادی برای معرفی چهره‌های طرفین یعنی جمهوری‌خواه و دموکرات وجود دارد. گرچه کلینتون شاخص‌ترین نامزد حزب دموکرات است، اما قطعاً تعداد دیگری از دموکرات‌ها وارد گردونه خواهند شد و معلوم نیست که خروجی نهایی انتخابات درون‌حزبی آمریکا، کلینتون است یا خیر. چه بسا ممکن است وضعیت سال ۲۰۰۸ دوباره تکرار شود به گونه ای در آن سال کلینتون نتیجه را به باراک اوباما واگذار کرد.

وی افزود: شبیه به این موضوع در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد و هم اکنون چند نفر از جمهوری‌خواهان مطرح شده‌اند و البته تعداد بیشتری وارد این رقابت‌ها خواهند شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره به راه افتادن موج تخریبی جدید علیه هیلاری کلینتون در آمریکا گفت: پیش از اعلام رسمی وی برای ورود به انتخابات، این حملات مطرح می‌شد. از چند ماه قبل حدس زده می‌شد که کلینتون بخواهد در انتخابات حضور پیدا کند. بنابراین رفتارها، برنامه‌ها و اظهارنظرهای وی زیر ذره‌بین بود و مورد توجه رقبایش هم در حزب دموکرات و هم در میان جمهوری‌خواهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلینتون از یک سری نقاط ضعف رنج می‌برد که برخی از آنها شخصی است و برخی دیگر به دلیل سابقه سیاسی وی مطرح است. مسائل شخصی کلینتون حول چند محور می‌گردد. نخست این‌که وی یک «کلینتون» است و معلوم نیست مردم آمریکا بخواهند مجدداً یک کلینتون روی کار بیاید. به طوری که همسر وی هشت سال رئیس‌جمهوری بوده و سابقه خوبی هم از شخص هیلاری کلینتون در سال‌های گذشته وجود ندارد. به همین دلیل این اطمینان که مردم بخواهند یک فرد نام آشنا را انتخاب کنند، وجود ندارد.

ابوالفتح در تشریح مشکلات دیگر کلینتون تصریح کرد: پیروزی کلینتون، عبور از سد جنسیتی در آمریکا است. گرچه زنان در آمریکا به مقام‌های بالایی دست پیدا کرده‌اند، اما خلاف اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین که تعداد زیادی رئیس‌جمهوری زن در آن مناطق وجود داشته، در آمریکا چنین موردی وجود نداشته است. به نوعی باید گفت در سال ۲۰۰۸ میلادی حداقل در میان رای دهنده‌های حزب دموکرات که نیمی از رای دهنده‌ها را تشکیل می‌دهند، گزینه انتخابی از بین یک زن سفیدپوست و مرد سیاه پوست، گزینه مرد سیاه‌پوست بود و معلوم نیست که در مدت هشت سال، این روحیه و تمایل رای‌دهنده‌های آمریکایی تغییر پیدا کرده است یا خیر؟

وی در توصیف مورد سوم از نقاط ضعف هیلاری کلینتون گفت: نکته‌ای که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۸ هم از آن لطمه خورد، این است که همه معتقدند وی یک فرد نخبه‌گرا است و فردی است که نمی‌تواند رابطه‌ای قوی با توده مردم برقرار کند. به هر حال کلینتون سال‌ها بانوی اول آمریکا بوده است. سپس به عنوان سناتور وارد میدان شد و در ادامه وزیر خارجه کابینه باراک اوباما شد. لذا باید گفت آن ارتباطی که برخی از نامزدها می‌توانند با توده مردم ارتباط برقرار کنند، در کلینتون وجود ندارد و تمرکزش بر روی طبقه ثروتمندان، اندیشمندان و نخبگان است. حال ممکن است این ضعف شخصیتی باشد یا سازمانی و به هر حال این مدل در سال ۲۰۰۸ هم دیده شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان با اشاره به نقاط ضعف سازمانی و اداری کلینتون عنوان کرد: عمده مطلبی که در این موضوع دیده می‌شود، عملکرد کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه بود که آن هم مربوط به ماجرای کشته شدن سفیر آمریکا در شهر بنغازی در کشور لیبی بود که در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی رخ داد. این مساله موجب شد تا انگشت انتقاد به سمت کلینتون نشانه رود و گفتند که چگونه بالاترین مقام وزارت خارجه نتوانسته تحلیل درستی از اوضاع ارائه کرده و امنیت کنسولگری و سفیر را تامین کند. لذا همین موضوع موجب شده تا امروز تحقیقاتی توسط کنگره آمریکا در این باره شروع شود و اگر ثابت شود که کم کاری از جانب کلینتون بوده است، قطعا بر وضعیتش در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی تاثیر خواهد گذاشت.

گفت و گو: فرشاد گلزاری                             

کد خبر : ۲۷۲۳۵۵