خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

نزاع در منطقه ماهیت سیاسی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۷۸۹

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد که نزاع در منطقه سیاسی است و برخی از دین به عنوان ابزار در این نزاع استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از المنار، سید حسن نصرالله در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گفت که بی‌شک نزاع در منطقه سیاسی است و نه دینی.

نصرالله افزود که برخی تلاش می‌کنند از دین به عنوان ابزار در نزاع سیاسی در منطقه استفاده کنند.

وی تصریح کرد که نزاع در فلسطین نزاع مسلمانان با یهودیان نیست بلکه نزاع با صهیونیست‌هایی است که مرتکب کشتار شده و بی‌گناهان را کشتند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود که جنگ علیه سوریه به اهداف اصلی خود که براندازی نظام حاکم و نابودی این کشور بود، نرسیده است.

وی در ادامه گفت‌وگو با الاخباریه،  دلیل هدف قرار گرفته شدن سوریه و جنگ علیه این کشور  را حمایت از مقاومت و مستقل بودن این کشور در تصمیم‌گیری و ترسیم استراتژی‌هایش دانست.

نصرالله همچنین جنگ در سوریه را جنگ مقاومت و جنگ استقلال سوریه دانست.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت که حزب الله لبنان برای دفاع از سوریه، دفاع از خود، دفاع از لبنان و دفاع از فلسطین و مساله فلسطین و از آن فرا‌تر دفاع از اردن و عراق به سوریه رفته است.

وی این پرسش را مطرح کرد که در صورت کنترل سوریه توسط القاعده سرنوشت کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن و عراق چه خواهد بود؟

نصرالله در باره تلفات حزب‌الله در سوریه نیز گفت که این حزب تلفاتش در سوریه را پیش‌بینی کرده بود و برخی رسانه درباره این تلفات دروغ پراکنی‌کرده و بزر‌گ‌نمایی می‌کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد که آنچه در سوریه مهم است، مقاومت در برابر هیمنه بر سوریه بوده و برخی متغیر‌ها در منطقه هستند که بر این کشور تاثیر خواهند گذاشت.

وی با انتقاد شدید از عربستان سعودی نیز گفت که مشکل سعودی‌ها در ذهنیت آنها است، آن‌ها نمی‌توانند ملت‌ها را آزاد ببینند.

دبیر کل حزب الله لبنان به تجاوز عربستان به یمن نیز اشاره کرد و افزود که تجاوز به یمن تجاوز آمریکایی-عربستانی به این کشور است زیرا آمریکا بر این باور است که خروج یمن از کنترل عربستان به معنای خروج یمن از کنترل آمریکا است چرا که یمن دارای موقعیت استراتژیک است.

نصرالله تجاوز سعودی-آمریکایی به یمن را شکست‌خورده دانست و تاکید کرد که عربستان تا کنون هیچ دستاوردی از تجاوزش به یمن به دست نیاورده و جنایت‌هایش باعث شده است که اکثریت قاطع یمنی‌ها علیه آل‌سعود موضع بگیرند.

وی حمایت از داعش و القاعده در یمن را از جمله دستاوردهای تجاوز عربستان به یمن دانست.

سید حسن نصرالله گفت: من یقین دارم عربستان در یمن شکست خواهد خورد و این شکست بر اوضاع داخلی عربستان تاثیر خواهد گذاشت.

وی احتمال دخالت نظامی ترکیه در عربستان را دور از ذهن دانست و گفت که این کشور در نتیجه شکست خود در سوریه، مصر و لیبی در رویکرد خود تجدیدنظر کرده است.

نصرالله درباره مساله فلسطین نیز گفت که حزب‌الله برای داشتن روابط خوب با اکثر گروه‌های مقاومت اصرار دارد و اگر اختلاف نظری میان حزب‌الله و این گروه‌ها وجود دارد، با گفت‌و‌گو حل می‌شود.

سید حسن نصرالله درباره تفاهم ایران و گروه ۱+۵ نیز گفت که این تفاهم موفقیت بسیار بزرگی است.

 وی افزود که تجربه مذاکرات در پرونده هسته‌ای ایران باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و همه ملت باید از آن درس عبرت بگیرند.

نصرالله تاکید کرد که این توافق شبح جنگ را از منطقه دور کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: از نتایج این تفاهم این است که همه افرادی که انتظار شکست مذاکرات را داشتند و تا ماه ژوئن نیز تلاش خواهند کرد که این روند به شکست بینجامد، هدفشان تضعیف و محاصره ایران است.

وی تاکید کرد که کافی است موضع گیری اسرائیل و خشم سعودی اسرائیلی را ببینیم تا اهمیت این توافق را بفهمیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد که مهم‌ترین مساله در این توافق این است که ایران فقط درباره مساله هسته‌ای مذاکره کرد و درباره دیگر پرونده‌ها مذاکره‌ای نکرد این در حالی است که آمریکایی‌ها اصرار داشتند دیگر پرونده‌ها را وارد این مذاکرات کنند.

وی به این مساله نیز اشاره کرد که ایران هیچ گونه امتیازی درباره پرونده‌های منطقه نداد زیرا درباره هیچ کدام از آن‌ها مذاکره نکرد و عامل نخست کمک‌کننده به این توافق قدرت ایران است.

نصرالله تاکید کرد که این تفاهم نقش ایران در منطقه را تقویت کرده و منجر به فشار این کشور بر هم‌پیمانانش نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز