خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی‌زاده:

تلاش حیدرالعبادی برای سامان بخشیدن به روابط با اقلیم کردستان

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۰۰۶

اقلیم کردستان نمی‌تواند براساس سیاست‌های داخلی خودش، سیاست خارجی در ارتباط با کشورهای همسایه را تعریف کند به همین دلیل تلاش می‌کند که موضوع مناسبات اقلیم کردستان در حوزه خارجی را از کانال دولت مرکزی تعریف کند.

با توجه به شکافی که میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی وجود داشت، مناسبات اقلیم کردستان با بغداد به دلیل وجود اختلافات سیاسی و همچنین اختلافات مالی تشدید شد.

حضور داعش در مناطق مختلف عراق به ویژه در استان‌های موصل، صلاح‌الدین و الانبار نشان می‌دهد که خطری بسیار جدی از جانب گروهک‌های تروریستی عراق را تهدید می‌کند و اقلیم کردستان هم خارج از این تهدید نیست به همین دلیل دیدار حیدرالعبادی و بارزانی می‌تواند فصل تازه ای را در مناسبات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق ایجاد کند.

موضوع دیگری که در فرایند مذاکرات دو طرف وجود دارد، این است که مناسبات خارجی اقلیم کردستان به صورت یک سویه و خارج از چارچوب دولت مرکزی تعریف شده و این مساله به تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و دولت مرکزی بغداد آسیب می‌رساند لذا با توجه به اینکه در قانون اساسی عراق موضوع دفاع ملی و سیاست خارجی یک موضوع کاملاً ملی بوده و در اختیار دولت مرکزی قرار گرفته است، از این رو اقلیم کردستان نمی‌تواند بر اساس سیاست‌های داخلی خودش، سیاست خارجی در ارتباط با کشورهای همسایه را تعریف کند به همین دلیل حیدرالعبادی تلاش می‌کند که موضوع مناسبات اقلیم کردستان در حوزه خارجی را از کانال دولت مرکزی تعریف کند.

موضوع دیگری که وجود دارد، مساله کرکوک است. باتوجه به این‌که اختلاف‌نظرات زیادی درباره مدیریت استان کرکوک بین دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان وجود دارد، این موضوع هم می‌تواند در دستور کار حیدر العبادی با مسعود بارزانی قرار بگیرد تا این مساله مهم که سال‌ها مورد اختلاف دولت عراق و اقلیم کردستان است، برای همیشه به یک نقطه قابل قبولی برسد.

به هر حال باید گفت که این دیدار می‌تواند در حقیقت شرایط جدیدی را برای دولت مرکزی عراق ایجاد کرده و آن را تقویت کند تا یک نوع مدیریت واحدی در عراق به وجود آورد. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز