خبرگزاری کار ایران

عملیات تکریت؛ از حذف ائتلاف ضدداعش تا حمایت‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۲۰۲

عملیات «لبیک یا رسول‌‌الله» ، یکشنبه هفته گذشته با دستور مستقیم نخست‌وزیر عراق برای آزادسازی تکریت در استان صلاح‌الدین آغاز شد؛ عملیاتی که نظر کارشناسان نظامی را به خود جلب کرد و به دلیل نزدیکی به شهر اشغال شده موصل، نقش به‌سزایی در عملیات آتی برای آزادسازی این شهر دارد.

تکریت به عنوان مرکز استان صلاح‌الدین، نقطه‌ای راهبردی برای دستیابی به پیروزی‌های بزرگ‌تر در عراق محسوب می‌شود. این شهر به عنوان زادگاه دیکتاتور سابق عراق، ‌مرکز فعالیت‌های تروریست‌های بعثی بوده که به تنهایی عامل بخشی از نا‌امنی در عراق است. مساله بعدی، نزدیکی تکریت به موصل است. پیروزی عملیات لبیک یا رسول‌‌الله و آزادسازی کامل استان صلاح‌الدین که هدف اصلی آن است، نیروهای مردمی و ارتش عراق را به دروازه‌های سومین شهر بزرگ این کشور می‌رساند.

تکریت، راهی به سوی موصل

نیروهای مردمی موسوم به «الحشد‌الشعبی»، عشایر استان صلاح‌الدین و ارتش عراق در کنار یکدیگر مشغول به مبارزه با داعش برای آزادسازی این استان راهبردی هستند.

از زمان آغاز پیشروی‌های ارتش عراق، دولت این کشور همواره وعده شروع عملیات آزادسازی موصل را می‌داد. آزادسازی موصل به اندازه‌ای حائز اهمیت است که العبادی، پاک‌سازی این شهر از ترویست‌های داعش را مساوی با آزادسازی تمام عراق دانست. با آغاز عملیات تکریت، می‌توان گفت که نیروهای عراقی به سمت دروازه‌های موصل حرکت کرده و راه را برای پیروزی‌های بزرگ‌تر باز می‌کنند.

در مسیر تکریت به موصل، شهر بیجی قرار دارد که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق را در خود جای داده است. با پیشرفت نیروهای عراقی، بخش‌هایی از این منطقه که همچنان در دست تروریست‌ها است، نیز در شرف آزادی قرار می‌گیرد. برخی منابع خبری، تعداد نیروهای حاضر در این عملیات را ۳۰هزار نفر اعلام کردند.

این عملیات، ‌ تاثیر روانی زیادی بر نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش دارد. نیروهای حشد‌الشعبی و ارتش عراق در نخستین روزهای آغاز عملیات، ‌۱۸۰ تروریست انتحاری را کشته، سه خودروی حامل ترویست‌ها را منهدم کرده و تعداد زیادی بمب را نیز خنثی کردند. پیشروی‌های ارتش عراق تاثیر مثبتی بر روحیه رزمی نیرو‌ها داشته و تضعیف روحیه تروریست‌های تکفیری را به دنبال دارد. ادامه همین روند، تاثیر زیادی بر عملیات آزادسازی موصل دارد.

عدم شرکت ائتلاف در عملیات تکریت

سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای عراقی برای عملیات آزادسازی تکریت، از نیروهای آمریکایی درخواست کمک نکرده‌اند، اما مقام‌های واشنگتن از انجام این عملیات آگاهی داشتند.

ائتلاف تبیلغاتی بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا که مدعی اصلی مبارزه با تروریست‌های تکفیری در خاورمیانه است، توسط دولت عراق برای عملیات آزادسازی تکریت دعوت نشد. اما در کنار این موضوع، فعالیت گسترده ایران و نیروهای مستشار در این عملیات دیده می‌شود.

در حالی که هواپیماهای آمریکایی اقدام به بارریزی برای عناصر داعش کرده و تسلیحات مورد نیاز آن‌ها را به روش‌های مختلف تامین می‌کنند، نیروهای عراقی با اتکا به توان بومی خود و با استفاده از پتانسیل موجود در نیروهای مردمی و عشایر عملیات بزرگ لبیک یا رسول‌ الله را آغاز کردند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز