خبرگزاری کار ایران

کنعانی در گفت‌وگو با ایلنا:

استقرار و بقای داعش مرهون کمک‌های غرب است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۴۳۷

جامعه جهانی به ویژه کشورهای منطقه باید تصمیمی واحد و قطعی در این‌باره اتخاذ کنند چراکه اگر موضع درست و به موقعی در این بحثگرفته نشود، قطعاً دامنه این مساله به مرزهای فراتر از منطقه هم کشیده خواهد شد.

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ارتباط با کمک‌های غرب به داعش گفت که موضوعی که در ارتباط با داعش و اساساً استمرار فعالیت این گروه در منطقه قابل ذکر است، شواهد و قرائن گوناگونی است که نشان‌دهنده نقش حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی این گروهک تروریستی در شکل‌گیری عملیات‌ آنها در سوریه و عراق است که همگی آنها در راستای تامین منافع این کشورها صورت می‌گیرد.

«ناصر کنعانی» با تاکید بر نقش کشورهای مختلف در حوادثمنطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: وجود دست‌های پشت پرده قطعاً در استمرار فعالیت داعش موثر است به گونه‌ای که هر کدام از کشورها به دنبال ماجراجویی در این جریان هستند که برگرفته از منافع آنها است لذا اگر موضوع غیر از این موارد بود، کاملاً واضح است که مردم و دولت عراق و سوریه ظرفیت کافی برای مقابله با داعش را دارا هستند اما در مقابل می‌بینیم که کشورهای اروپایی و غربی جدیتی در امر مقابله با این مشکل ندارند.

وی با اشاره به عملکرد ائتلاف ضد داعش در مبارزه با فعالیت‌های این گروه در عراق و سوریه گفت: راهبرد عملیاتی و عملکرد کلی که توسط این ائتلاف صورت گرفته است، نتوانسته در مقابله با تروریسم به معنای کلی و داعش به معنای اخص موثر واقع شود به طوری که ناظران بین‌المللی در بیان موضاع و گزارش‌های خود گفته‌اند که اقدام‌های این ائتلاف نقش مهم و به‌سزایی نداشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکرد متناقض غربی‌ها در ریشه‌کنی داعش، تصریح کرد: بارها مقام‌های آمریکایی به بهانه‌ها و به گونه‌های مختلف تاکید کرده‌اند که تنها به دنبال کنترل و مدیریت بحران داعش هستند نه نابودی کامل آن و این پیام را مخابره می‌کنند که داعش ابزاری برای راهبرد اهداف آنها است بنابراین این‌که گفته می‌شود بارریزی های هوایی توسط پرنده‌های ناشناس غربی در مناطقی که توسط داعش محاصره شده است صورت می‌گیرد، امری نیست که بخواهیم به آن لفظ سهوی را اطلاق کنیم چراکه ارتش آمریکا خصوصاً نیروی هوایی این کشور، تجهیزات مدرن و پیشرفته ای در اختیار دارد تا بتواند هم عملیات‌های نظامی و هم بارریزی خود را دقیق‌تر انجام دهند.

وی در تشریح دلایل استمرار فعالیت داعش در منطقه خاطرنشان کرد: دلایل فراوانی در عدم ریشه‌کن شدن داعش وجود دارد. نخست اینکه هیچ تصمیم و اقدام قطعی توسط جامعه جهانی در مبارزه با داعش صورت نگرفته است. مساله دوم اینکه کمک نظامی و اطلاعات درست و صحیح به دولت عراق ارائه نشده است و موضوع سوم که به نظر مشکل اصلی در این بین به حساب می‌آید، اعزام نیرو از کشورهای غربی و اروپایی برای تقویت منابع انسانی این گروهک تروریستی است که متاسفانه هیچ اقدامی در توقف این مشکل صورت نگرفته است.

کنعانی در پایان افزود: جامعه جهانی به ویژه کشورهای منطقه باید تصمیمی واحد و قطعی در این‌باره اتخاذ کنند چراکه اگر موضع درست و به موقعی در این بحثگرفته نشود، قطعاً دامنه این مساله به مرزهای فراتر از منطقه هم کشیده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز