خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

پگیدا در اروپا؛ داعش در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۸۹

گروه‌های افراطی فارغ از مرام و منش سیاسی و ایدئولوژیک در سراسر جهان تنها بر آتش تفرقه و نفاق میان مردم جهان و پیروان ادیان دامن می‌زنند. پگیدا یا داعش تفاوت نمی‌کند؛ هر جا که افراط در میان باشد، مردم بی‌گناه قربانی می‌شوند و گروه‌های دینی به افراط متهم می‌شوند.

«پگیدا» یا «اروپایی‌های وطن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب» نامی است که این روز‌ها در رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود. گروهی که در «درسدن» آلمان اعلام موجودیت کرده و با برگزاری تظاهرات، نسبت به حضور مهاجران و مسلمانان در آلمان اعتراض می‌کنند. این گروه که در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام موجودیت کرده، با مخالفت و موافقت‌هایی در داخل و خارج آلمان روبه‌رو شده است.

پگیداچیست؟

پگیدا یا جنبش اروپائیان میهن‌پرست ضد اسلامی کردن غرب، حرکتی در درسدن آلمان است. آن طور که از نام آن بر می‌آید، این افراد قصد دارند از موج رواج اسلام در اروپا جلوگیری کنند. مخالفت با قوانین فعلی مهاجرت که درآلمان جریان دارد، یکی از مواضع مطرح شده توسط این گروه است.

فراخوان نخستین تظاهرات این گروه در اکتبر ۲۰۱۴ میلادی توسط «لوتس باخمن» در شبکه اجتماعی فیس بوک انجام شد. طبق آمار منتشر شده در اینترنت، در نخستین تظاهرات در درسدن، ۳۵۰ نفر شرکت کردند. در راهپیمایی‌های بعدی که در دوشنبه هر هفته انجام شد و در آینده نیز برگزار می‌شود، بر این تعداد افزوده شد. طبق همین آمار، تعداد تظاهرات‌کنندگان در آخرین راهپیمایی این گروه که در ۱۲ ژانویه سال جاری میلادی برگزار شده، بین ۲۵ تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده شد.

پا گرفتن این حرکت‌ها در درسدن، جای تامل دارد. این شهر دارای جمعیتی بالغ بر ۵۶۰ هزار نفر است که از این تعداد، ۲۵ هزار نفر را مهاجرین مسلمان تشکیل می‌دهند. با این حساب، نیم درصد از جمعیت چهار میلیون و ۵۰ هزار نفری ایالت زاکسن را مسلمانان مهاجر تشکیل می‌دهند. امروز شاهد آن هستیم که شهری که تعداد زیادی مهاجر مسلمان(بیشتر ترک‌ها) را در خود جای داده، تبدیل به مرکزی برای انجام تظاهرات ضد اسلامی شده است.

با اینکه فعالیت‌های ضداسلامی در اروپا بی‌‌سابقه نیست، اما به وجود آمدن پگیدا در شرایط امروز اروپا محل تفکر است. در حالی که با شرایط موجود باید شاهد همگرایی بیشتر پیروان ادیان مختلف در جهان باشیم، شاهد هستیم که جنبشی با این نام و نشان که بنابر اعلام رسانه‌های آلمان توسط یک مجرم سابقه‌دار راه اندازی شده است، بر اختلافات و آتش تفرقه دامن می‌زند.

برخی مدعی هستند که این موج جدید، به دلیل حمله‌های اخیر در پاریس آغاز شده است. هر چند که وقایع تروریستی پاریس بهانه‌ای برای اغاز دوره‌ای جدید از فعالیت علیه مسلمانان شده است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ میلادی، ۲۱۹ حمله به مساجد در سراسر آلمان صورت گرفته است. آخرین حمله‌ها نیز در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی صورت گرفت که پنج مسجد در آلمان طعمه حریق بمب‌های دست‌ساز شد.

واکنش مردم آلمان

واکنش مردم آلمان و جامعه مسلمانان این کشور به تظاهرات ضداسلامی گروه پگیدا، قابل توجه است. تظاهرات در درسدن، لایپزیک، مونیخ، هانوفر، ساربروخن، دوسلدورف، برلین، هامبورگ، روستوک و دیگر شهرهای آلمان که در روزهای گذشته انجام شد، واکنش مردم آلمان به این تبعیض نژادی است.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین ضد نژادپرستی، در مقابل این موج به پا خواستند. دولتمردان و سیاست‌مداران آلمانی نیز سعی دارند با حمایت از مسلمانان، آبی بر آتش تفرقه بریزند. هرچند که بی‌عدالتی دستگاه حکومتی آلمان نسبت به مسلمانان سابقه طولانی دارد و «مروه الشربینی» پزشک مصری در دادگاه این کشور در برابر چشمان ماموران پلیس و خانواده‌اش به قتل رسید. اما شرایط امروز آلمان ایجاب می‌کند که سیاست مداران از مهاجران غیر‌آلمانی پشتیبانی کنند.

بنابر اعلام رسانه‌ها، آلمان نیاز زیادی به نیروی کار خارجی دارد. این نیاز در بخش پزشکی این کشور بیشتر نمود پیدا می‌کند و بیش از ۱۰هزار پرستار برای تامین نیاز بیماران در بیمارستان‌ها احتیاج است. بنابراین باید شرایط برای ماندگاری مهاجرین فراهم باشد. ادامه این جریانات و برخورد میان مسلمانان و اسلام‌ستیزان، امنیت آلمان را به خطر می‌اندازد و باید چاره‌ای برای حل این مشکل پیدا کرد.

حضور رئیس‌جمهوری و صدراعظم آلمان در همایشی که توسط مسلمانان این کشور برای همدردی با کشته‌شدگان حادثه پاریس و اعتراض به تظاهرات گروه‌های ضد‌اسلامی برگزار شد، نشان از اهمیت پایان یافتن این موضوع برای سیاست‌مداران آلمان دارد. اما با توجه به سابقه فعالیت گسترده گروه‌های نژادپرست در آلمان و بیشتر شدن طرفداران پگیدا یا آنطور که مردم آلمان آن‌ها را خطاب می‌کنند «نئونازی‌» ‌ها، نمی‌توان زمان خاصی را برای پایان یافتن این فعالیت‌ها پیش‌‌بینی کرد.

داعش و پگیدا

گروه‌های افراطی فارغ از مرام و منش سیاسی و ایدئولوژیک در سراسر جهان تنها بر آتش تفرقه و نفاق میان مردم جهان و پیروان ادیان دامن می‌زنند. پگیدا یا داعش تفاوت نمی‌کند؛ هر جا که افراط در میان باشد، مردم بی‌گناه قربانی می‌شوند و گروه‌های دینی به افراط متهم می‌شوند.

داعش در خاورمیانه به ترور و کشتار مردم بی‌گناه می‌پردازد و جنایات خود را زیر پرچم دین انجام می‌دهد. پگیدا نیز هدف خود را جلوگیری از نفوذ اسلام در جامعه یهودی – مسیحی غرب اعلام کرده و با حمله به مساجد و برگزاری تظاهرات، سعی در اشاعه تفکرات خود دارد.

زمانی که تروریست‌های افراطی به قلب اروپا حمله می‌کنند، راه‌اندازی گروه‌هایی مانند پگیدا دور از ذهن نیست.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز