خبرگزاری کار ایران

مهدی محتشمی در گفت‌وگو با ایلنا:

در صورت کنار گذاشتن زیاده‌خواهی‌های غرب، توافق نهایی ممکن است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۳۱

موضوعات کلیدی مانند تحریم‌ها و تعداد سانتریفیوژها هنوز حل نشده و روی میز مذاکرات باقی مانده است. بعد از اجلاس «مسقط» شاهد افزایش خواسته‌های طرف آمریکایی هستیم که اثرات آن بر روند مذاکرات قابل مشاهده است. در صورت کم کردن خواسته‌های طرف مقابل، حاصل شدن توافق نهایی امکان دارد.

«مهدی محتشمی» کار‌شناس مسائل آمریکا، مدیرکل سابق آمریکای وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در یونان در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد که مسائل کلیدی هنوز روی میز مذاکره باقی مانده و حصول توافق سیاسی در صلاحیت اجلاس وزرای خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

این کار‌شناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: یکی از توافق‌های حاصل شده در مذاکرات وین، برگزاری دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان است. حصول توافق سیاسی که در اجلاس قبلی مطرح شد، در صلاحیت وزاری خارجه بوده و باید در جلسه‌ای با حضور وزاری خارجه ایران و ۱ + ۵ و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا مطرح شود.

وی تصریح کرد: موضوعات کلیدی مانند تحریم‌ها و تعداد سانتریفیوژ‌ها هنوز حل نشده و روی میز مذاکرات باقی مانده است. بعد از اجلاس «مسقط» شاهد افزایش خواسته‌های طرف آمریکایی هستیم که اثرات آن بر روند مذاکرات قابل مشاهده است. در صورت کم کردن خواسته‌های طرف مقابل، حاصل شدن توافق نهایی امکان‌پذیر است.

محتشمی بیان کرد: بعضی کشورهای منطقه و برخی شرایط داخلی آمریکا، علیه توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران است. کنگره آمریکا در دست حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته است. عربستان و رژیم صهیونیستی از عوامل منطقه‌ای هستند که مانع حصول توافق بوده و از این بابت نگرانی دارند. چون حزب جمهوری‌خواه اکثریت کنگره را در دست گرفته است، این مجلس هماهنگی بیشتر با عربستان و رژیم صهیونیستی دارد و ملاحظات آن‌ها را لحاظ می‌کند.

این کار‌شناس مسائل آمریکا درباره دیدارهای دوجانبه «وندی شرمن» و «هلگا اشمید» با تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران و تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دیدارهای دوجانبه در دستورکار دو طرف مذاکره قرار گرفت. رویکرد و دیدگاه‌ کشورهای ۱ + ۵ نسبت به پرونده هسته‌ای ایران با یکدیگر متفاوت است. این دیدارهای دوجانبه برای نزدیک کردن نظر‌های طرفین با یکدیگر برای نشست‌های کار‌شناسی صورت می‌گیرد. به طور کلی تا زمانی که مسائل کلیدی حل نشود، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: ایالات متحده نقش کلیدی در این مذاکرات دارد و توافق اصلی باید بین ایران و آمریکا صورت بگیرد. در صورت حاصل شدن توافق بین این دو کشور، دیگر کشورهای دخیل در مذاکره نمی‌توانند مخالفتی کنند و این رویکرد را نیز در پیش نخواهند گرفت.

محتشمی در پایان و درباره نقش کنگره آمریکا در آینده مذاکرات گفت: کنگره آمریکا از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ در اختیار حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته و ریاست تمام کمیته‌های اصلی و فرعی در دست نمایندگان این حزب قرار می‌گیرد. کار کردن با این کنگره در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری اوباما، در تمام شئون برای وی سخت خواهد بود. اوباما نیاز فراوانی به توافق با کنگره خواهد داشت. اثر منفی کنگره آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای به طور کامل مشاهده می‌شود. اوباما و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند که در صورت دست‌یابی به توافق نهایی با ایران، رضایت کنگره را جلب خواهند کرد. به دلیل ارتباط گسترده حزب جمهوری‌خواه با اسرائیل و لابی صهیونیستی، اوباما کار سختی در پیش خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز