خبرگزاری کار ایران

فرجی راد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اروپا به دنبال پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره گزارش سنا است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۵۳

در حال حاضر با سکوت کشورهای اروپایی مواجه هستیم. دلیل این سکوت، همراهی کشورهای اروپایی و آمریکایی در مبارزه با تروریسم است. دولت‌های اروپا به این دلیل موضع صریحی در محکومیت این امر نمی‌گیرند که خواستار پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره این گزارش و این اقدام‌ها هستند.

«عبدالرضا فرجی راد» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اروپا در گفت‌و‌گو با ایلنا، نزدیک بودن سیاست‌های اروپا و ایالات متحده آمریکا را عامل سکوت دولتمردان اروپایی در جریان گزارش کمیته اطلاعات سنا در مورد شکنجه توسط سازمان سیا دانست.

فرجی راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: مساله بازداشتگاه گوانتانامو، بازداشت‌های غیرقانونی و شکنجه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر تاکنون وجود داشته است. پرسش اصلی اینجا است که چرا پس از گذشت ۱۳ سال از وقوع این جنایات، بعضی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی به این موضوع توجه نشان داده‌اند. با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ممکن است تهیه و انتشار این گزارش برای بهره‌برداری های سیاسی در آینده صورت گرفته باشد.

وی افزود: انتشار این گزارش تاثیر طولانی مدتی بر صحنه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده خواهد گذاشت.

فرجی راد درباره سکوت کشورهای اروپایی، بیان کرد: موضع‌گیری «مارین لوپن» درباره این گزارش، موضع دولت و حکومت فرانسه نیست. حزب جبهه ملی فرانسه و به طور کلی احزاب ناسیونالیست اروپا رعایت حقوق بشر را در دستور کار خود ندارند و به طور معمول گرایشات نژادپرستانه در برخی از‌‌ آنها دیده می‌شود. با توجه به حساسیت مجلس انگلستان در این موارد، انتظار می‌رفت که این کشور موضع صریحی در مورد این مساله اتخاذ کند. اما در حال حاضر با سکوت کشورهای اروپایی مواجه هستیم. دلیل این سکوت، همراهی کشورهای اروپایی و آمریکایی در مبارزه با تروریسم است. دولت‌های اروپا به این دلیل موضع صریحی در محکومیت این امر نمی‌گیرند که خواستار پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره این گزارش و این اقدام‌ها هستند.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپا و آمریکا در تلاش هستند که گروه‌های فعال تروریستی مانند داعش در خاورمیانه بمانند و وارد اروپا نشوند. طولانی شدن این موضوع ممکن است باعثوضع قوانینی در ایالات متحده شود که موجب محدود شدن اقدام‌های این کشورها در به اصطلاح مبارزه با تروریسم باشد. بنابراین سکوت کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر برای وضع نشدن قوانینی اینچنین است.

وی در پایان، درباره موضع‌گیری چین و روسیه، بیان کرد: کشورهای شرق نیز به همان اندازه درگیر مساله تروریسم هستند. دلیل موضع ملایم چین در برابر این موضوع، مشابه دلیل کشورهای اروپایی است. روسیه نیز در واقع در همین راستا حرکت می‌کند زیرا بخش بزرگی از تروریست‌های «داعش» از چچن راهی نبرد شده‌اند. اما موضع تند روسیه در راستای استفاده تبلیغاتی این کشور از انتشار این گزارش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز