خبرگزاری کار ایران

کرزی فرمان تعطیلی زندان‌های خارجی در جنوب افغانستان را صادر کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۳۳۳

هیاتی که به نمایندگی از کرزی مامور بررسی وضعیت زندان‌های نیروهای خارجی در ولایت‌های هلمند و قندهار شده بود، امروز – چهارشنبه - نتایج یافته‌های خود را در حضور رسانه‌ها اعلام کرد.

«حامد کرزی» رییس‌جمهوری افغانستان فرمان مسدود شدن زندان‌های نیروهای خارجی در ولایت‌های جنوبی هلمند و قندهار را صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از صدای افغان، هیاتی که به نمایندگی از کرزی مامور بررسی وضعیت زندان‌های نیروهای خارجی در ولایت‌های هلمند و قندهار شده بود، امروز – چهارشنبه - نتایج یافته‌های خود را در حضور رسانه‌ها اعلام کرد.

گزارش این هیات حاکی است که سه زندان در هلمند و سه زندان دیگر در ولایت قندهار توسط نیروهای آمریکایی، انگلیسی و ایتالیایی مستقر در افغانستان به صورت مخفیانه ایجاد شده‌اند.

«غلام فاروق بارکزی» رئیس هیات بررسی زندان‌های نیروهای خارجی در ولایت‌های هلمند و قندهار گفت که در زندان‌های نیروهای خارجی در ولایت قندهار شش نفر و در بازداشتگاه هلمند ۱۷ نفر تبعه افغانستان توسط نیروهای ایتالیایی، آمریکایی و انگلیسی، بدون دلیل مشخص زندانی شده‌اند.

بارکزی گفت که کرزی بر اساس این گزارش تصمیم گرفت تا پس از تحویل این زندانیان به دولت افغانستان، این زندان‌ها مسدود شوند.

«عبدالشکور دادرس» یک عضو این هیات گفت که نیروهای خارجی حق نداشتند در افغانستان زندان ایجاد کرده و اتباع افغان را زندانی کنند.

وی همچنین از مانع‌تراشی نیروهای خارجی در جریان بازرسی آن‌ها از این زندان‌ها خبر داد.

این در حالی است که بر اساس فرمان ۱۳۹ رئیس‌جمهوری افغانستان، هیچ کشوری حق ایجاد زندان در افغانستان و زندانی کردن اتباع افغانستان را ندارد.

موضوع زندان‌های خارجی در افغانستان یکی از مسایل تنش‌زا در روابط افغانستان و آمریکا بوده است و بازداشت خودسرانه اتباع افغانستان توسط نیروهای خارجی یکی از موانع عمده در راستای امضای پیمان امنیتی خوانده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز