خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

معترضان آمریکایی، علاوه بر جنایات اسرائیل منتقد هدر رفتن مالیات خود هستند/ شاهد بازی صفر و یک میان نتانیاهو و بایدن هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۱۵۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا در حال تیز کردن چاقوی خود در پلان کلی علیه چین و روسیه و منافع و شرکای آن است و دامنه این مسأله می‌تواند تا غرب آسیا هم کشیده شود.

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موج گسترده اعترضات در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اعتراضات دانشجویان در آمریکا در جهت حمایت از فلسطین و غزه یک واکنش بسیار مهم جهانی به حساب می‌آید. قبل از آن هم شاهد کنار گذاشتن رئیس دانشگاه هاروارد با فشار لابی یهودیان را شاهد بودیم که باید در کل مجموع این تحولات را در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بدانیم. واقعیت این است که این اعتراضات ترکیبی از یک واکنش همه‌گیر است؛ چراکه حتی یهودیان ساکن آمریکا هم در این اعتراضات حضور داشتند تا بر این اساس به دنیا بگویند که آنها در کنار جنایات رژیم صهیونیستی، نتانیاهو و حزب لیکود به عنوان یک جریان افراطی در اسرائیل نیستند. در این میان یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین اسرائیل هم علیه نتانیاهو مواضعی را اتخاذ کرده و به ضرر وی گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: در این میان عرب تبارهای حاضر در آمریکا که سال ۲۰۲۰ در انتخابات ریاست جمهوری به بایدن رأی دادند حالا علیه وی اعتراض کردند که این مسأله برای دموکرات‌ها و کاخ سفید می‌تواند خطرناک قلمداد شود. در این بین بایدن هم شعارهایی را در حمایت از اوکراین و اسرائیل ارائه کرده که جریان‌های روشنفکر حاکم بر دانشگاه‌های آمریکا به آن معترض هستند. معترضان و حتی مالیات‌دهندگان آمریکا هم نسبت به این روند و حمایت‌های دولت فعلی آمریکا از اسرائیل به شدت انتقاد دارند و آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که میلیاردها دلار از مالیاتشان به جیب اسرائیل و برای کشتار فلسطینی‌ها ریخته می‌شود که در مجموع باید این تحولات را یک اتفاق مهم بدانیم. اگر به برخوردهای پلیس با دانشجویان نگاه کنیم به وضوح می‌بینیم که عملاً یک ساختار پلیسی علیه اعتراض مذکور در آمریکا به کار گرفته می‌شود که این خود باز هم دوگانگی و فضای پلیسی را تشدید می‌کند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا تصریح کرد: به اعتقاد من پارادایمی که رهبری آن با ایالات متحده است تضعیف شده و به سمت فروپاشی پیش می‌رود. اگر هژمونی آمریکا از بین برود بدون شک واشنگتن با مشکلات زیرساختی در داخل و خارج از خاک آمریکا مواجه می‌شود. ما شاهد یک بازی صفر و یک هستیم و به نظرم شکاف گفتمانی میان نتانیاهو و بایدن هم صرفاً یک شکاف ظاهری و شکلی است و باید دیدگاه کلان‌تر را در مورد این مسائل در دستور کار قرار دهیم. اینکه برخی‌ها در داخل ایالات متحده می‌گویند مرزهای ما حالا تا پشت مرزهای روسیه رسیده است دقیقاً نشان می‌دهد که اوضاع در پرونده اوکراین، فراتر از بحران رفح و غزه پیش رفته است. لذا باید گفت که آمریکا در حال تیز کردن چاقوی خود در پلان کلی علیه چین و روسیه و منافع و شرکای آن است و دامنه این مسأله می‌تواند تا غرب آسیا هم کشیده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که هرچه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شویم، دولت‌ها اقدامات خود را محدودتر می‌کنند. البته در این راستا دموکرات‌ها می‌خواهند به هر ترتیب که شده دونالد ترامپ را از گردونه رقابت‌های حزبی و انتخابات آتی آمریکا کنار بزنند. در این میان ایالات متحده به دنبال آن است که اسرائیل و عربستان را هم به یکدیگر نزدیک کند تا بتوانند در نهایت یک اردوکشی منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند. به همین جهت باید تحولات داخلی آمریکا و اعتراضات دانشجویان در داخل این کشور را جزئی از یک کُل با اهمیت بسیار بالا بدانیم که به شدت مهم و تأثیرگذار به حساب می‌آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز