خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعطیلی دولت آمریکا به معنای تعطیل شدن کل کشور نیست/ فشار بیش از حد جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بر دموکرات‌ها خروجی منفی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۷۱۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوران رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بارها دولت تعطیل شد اما بحث تعطیلی احتمالی دولت آمریکا در شرایط فعلی به این معنا نیست که تمام فعالیت‌ها در خاک ایالات متحده تعطیل می‌شود.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد تعطیلی احتمالی دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در پی سومین شکست تلاش کوین مک کارتی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای به تصویب رساندن لایحه بودجه، بحث تعطیل شدن دولت آمریکا طی روزهای آینده بیش از پیش مطرح شده است. بر اساس اخبار و آمار ارائه شده از سوی رسانه‌های ایالات متحده مجلس نمایندگان این کشور با ۲۱۶ رأی منفی در مقابل ۲۱۲ رأی مثبت با لایحه تخصیص بودجه دفاعی مخالفت کرده است. بر همین اساس با توجه به نشست و جلساتی که طی روزهای اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شده، هیچ خروجی مشخصی در خصوص تصویب بودجه مذکور به دست نیامده و حالا مجدداً بحث تعطیلی دولت آمریکا مطرح شده است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده مسائل مربوط به داخل آمریکا و خصوصاً آن دسته از مسائلی که بار مالی دارند بر عهده مجلس نمایندگان این کشور است و این نهاد باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. در مقابل، مسائلی که مربوط به سیاست خارجی و حتی پرونده‌های مربوط به کمک‌ مالی به کشورهای دیگر است بر عهده سنای آمریکا خواهد بود. لذا در اینجا هر دو نهاد به عنوان کنگره آمریکا مسئول رسیدگی به امور خاص خود هستند. نکته‌ای که در مورد احتمال تعطیلی دولت آمریکا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً برای اولین بار نیست که دولت ایالات متحده با چنین چالشی روبه‌رو می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری ترامپ بارها دولت ایالات متحده تعطیل شد و چالش‌های مشخصی به وجود آمد اما باید توجه کنیم که بحث تعطیلی احتمالی دولت آمریکا آن هم در شرایط فعلی به این معنا نیست که تمام فعالیت‌های اقتصادی در خاک ایالات متحده یا همچنین روندهای سیاسی تعطیل می‌شود. نکته مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که عملاً مجلس نمایندگان آمریکا در دستان حزب جمهوری‌خواه قرار دارد و حالا ما شاهد یک چالش حزبی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هستیم که البته طی سال‌های گذشته و در ادوار مختلف چنین اتفاقی تکرار شده بود و مساله جدیدی به حساب نمی‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال فشار جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌های کنگره می‌تواند بیش از این ادامه پیدا کند یا خیر، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که تقابل در داخل کنگره آمریکا به سمت و سویی رفته که شاید جمهوریخواهان دست به اعمال فشار علیه دموکرات‌ها و دولت فعلی آمریکا بزنند اما معتقدم که این اعمال فشار نسبی است؛ چراکه اگر روند مذکور ادامه داشته باشد و جمهوری‌خواهان بیش از حد معمول بخواهند در مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها فشار وارد کنند قطعاً میتواند اوضاع و احوال و خروجی این اقدام به ضرر آنها هم تمام شود. بر همین اساس معتقدم تعطیلی دولت ایالات متحده همانگونه که بدان اشاره کردم صرفاً به منزله تعطیل شدن تمام کشور نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز