خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی‌زاده:

تشدید بحران در سوریه با سرقت نفت توسط آمریکا

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۶۸۱

نگاه آمریکا به سوریه یک نگاه تهاجمی است و اساساً واشنگتن نمی‌خواهد بحران در این کشور تمام شود بلکه به دنبال عمیق‌تر شدن تنش‌ها است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل سرقت نفت سوریه توسط ایالات متحده پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

ایالات متحده با استقرار بیش از دو هزار نفر از تفنگداران دریایی در دیرالزور و حسکه به نوعی نظامیان خود را جایگزین داعش در شرق سوریه کرد و از همان سال‌ها نفت این کشور را از طریق دو گذرگاه الولید و المحمودیه به عراق قاچاق کرده است. این اقدام به نوعی برای ضربه زدن به اقتصاد سوریه انجام می‌شود؛ چراکه دمشق هم قبل از این روند روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کرد که از این میزان ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌شد و ۲۰۰ هزار بشکه در داخل سوریه مصرف می‌شده است.

پس از آنکه داعش در سوریه مستقر شد، عملاً صادرات این منابع نفتی قطع شد ولی موضوع اصلی این است که ایالات متحده برای تامین مالی تروریسم و نیروهای خود نفت سوریه را غارت کرده است. در این میان دولت سوریه هم اخیراً از این اقدام آمریکا شکایت کرده اما باید توجه داشت که واشنگتن به دنبال آن است که مجدداً بحران به سوریه بازگردد. به عنوان مثال خیزش برخی از دروزی‌ها در این کشور یک موضوع مشکوک به حساب می‌آید که با تحریک ایالات متحده ایجاد شد و در حسکه هم قسد در آنجا با برخی از عشیره‌های عرب درگیر شدند که مجموعاً نشان می‌دهد ایالات متحده مجدداً به دنبال ایجاد بحران در سوریه برای بهره‌برداری سیاسی و اقتصادی است که قاچاق نفت هم یکی از همین اهداف به شمار می‌آید.

درست است که دولت سوریه از آمریکا به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کرده اما واقعیت این است که شورای امنیت و سازمان ملل به صورت مشهود سکوت کرده‌اند و خروجی اقدام دمشق متصور نیست. توجه داشته باشید که نگاه آمریکا به سوریه یک نگاه تهاجمی است و اساساً واشنگتن نمی‌خواهد بحران در این کشور تمام شود بلکه به دنبال عمیق‌تر شدن این تنشهاست. البته کمپانی‌های آمریکایی در سرقت نفت سوریه به صورت مستقیم دخیل هستند و حتی در فروش نفت سوریه در خاک عراق و ترکیه هم همین کمپانی‌های نفتی آمریکا حضور دارند. در کل هدف اصلی ایالات متحده ضربه زدن به محور مقاومت است تا بحران در این کشور ادامه داشته باشد و از این موضوع به نفع خود استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز