خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم انتخاب مجدد رئیس جمهوری لبنان نشان از بی‌توجهی به منافع ملی است/ ادامه اختلاف ها به هم‌ریختگی داخلی را گسترش می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۷۹۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: ناکامی در انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان باعث شده است شاهد سلب اعتماد ملی و به وجود آمدن یک وضعیت مبهم در فضای سیاسی این کشور باشیم.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که برای اداره کردن کشوری مانند لبنان موانع بسیار زیادی وجود دارد و از گذشته هم همین روند در بیروت ادامه داشته است. یکی از این موانع رسیدن به یک اکثریت مشخص در تصمیم گیری‌های سیاسی است که چندین سال است دامان لبنان را گرفته و باز هم شاهد آن هستیم که اختلاف‌ها در بیروت موجب عدم وفاق ملی برای انتخاب رئیس جمهور شده است. روز گذشته و به‌رغم امیدهایی که به تصمیم نمایندگان پارلمان دوخته شده بود شاهد آن بودیم که برای دوازدهمین‌بار در مورد انتخاب رئیس‌جمهور لبنان رأی‌گیری شد اما خروجی آن مجدداً منفی از آب درآمد و بازهم نمایندگان پارلمان در انتخاب رئیس جمهور شکست خوردند.

وی ادامه داد: مساله اصلی در بیروت این نیست که چه کسی به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی می‌شود، بلکه مشکل اصلی این است که اول باید جریان‌های سیاسی به توافق و تفاهم با یکدیگر برسند و سپس نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند. تمام این مسائل نشان می‌دهد که اساساً موضوعی به نام منافع ملی وجود ندارد و صرفاً منافع جناحی برای سیاستمداران لبنان اهمیت دارد؛ چراکه اگر منافع ملی در این میان بود جناح‌ها به هر شکل ممکن با یکدیگر توافق می‌کردند اما متأسفانه این اتفاق باز هم روی نداد. در این بین معتقدم که بحث دخالت خارجی هم وجود دارد اما در نهایت تقابل جناح‌های داخلی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است. واقعیت این است که بخشی از جامعه سیاسی لبنان به عربستان نگاه می‌کنند و بخشی دیگر به ایران و دسته‌های دیگر هم به غرب و اروپا نظر دارند که این به معنای گسترش و تعدد منافع است.

این استاد دانشگاه گفت: بر همین اساس نگاه به خارج هم بر پایه منافع حزبی و جناحی بنا شده است ولی در نهایت تمامی عوامل اعم از نفوذ خارجی و رویکردهای داخلی باعث شده که چنین وضعیتی رخ دهد. این پراکندگی سیاسی حالا به جایی رسیده که روز گذشته نمایندگان پارلمان حتی نتوانستند برای بار دوم در جلسه دوازدهم، اقدام به رأی‌گیری مجدد کنند و در نهایت نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با عصبانیت از مجلس خارج شد. تکرار این روند و ناکامی در انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان باعث شده شاهد سلب اعتماد ملی و به وجود آمدن یک وضعیت مبهم در فضای سیاسی این کشور باشیم.

زرگر افزود: بحث این نیست که نظام فعلی لبنان لیبرال است یا از سوسیالیسم و هر مکتب دیگر تبعیت می‌کند، بلکه مسأله اصلی این است که اختلافات و تضادها نسبت به گذشته عمیق‌تر شده و ادامه این روند می‌تواند به جامعه هم تسری پیدا کند و به هم‌ریختگی داخلی را گسترش دهد. بر همین اساس معتقدم که باید علاوه بر گفت‌وگوی ملی، یک فضای گفتمان‌سازی به وجود بیاید و عملاً به سمتی حرکت شود که یک نامزد بی‌طرف معرفی شده و همه در انتخاب آن توافق داشته باشند. اما اگر اختلافات ادامه پیدا کند، بلاتکلیفی هم بیشتر می‌شود و اوضاع بیش از این بحرانی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که جامعه لبنان مشاهده می‌کند که حامیان خارجی آنها هم مشغول کار خود هستند، باید به سمت همگرایی داخلی پیش بروند تا حداقل از هرج و مرج بیش از حد جلوگیری کنند. اینکه گفته می‌شد اگر ایران و عربستان اختلافات خود را حل و فصل کنند سپس لبنان هم از دام مشکلات رهایی پیدا می‌کند یک تحلیل غلط بود؛ چراکه تمام مشکلات لبنان به روابط ریاض و تهران وابسته نیست بلکه کشورهای دیگری در این بین حضور دارند منافع مستقیمی در بیروت برای خود مشخص کرده‌اند و البته به این زودی نمی‌توان تاثیر توافق ایران و عربستان در بیروت را مشاهده کرد و باید صبر کرد. به همین دلیل است که می‌گویم باید مشکلات در داخل لبنان با یک اجماع سراسری حل و فصل شود. در غیر این صورت ادامه چنین وضعیتی بدون شک برای بیروت و شهروندان لبنان مناسب نخواهد بود و در نهایت بحران عمیق‌تر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز