خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

اهداف آمریکا از اصلاح ساختار شورای امنیت/ مانع‌تراشی چین و روسیه در قبال طرح واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۳۵۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جامعه ملل چندقطبی مشخصی را تجربه می‌کند و آمریکا هم توان مدیریت این میزان مشکل را ندارد و به همین جهت به دنبال شرکای جدید در شورای امنیت است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و اهداف آمریکا برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسأله حق وتو و اصلاح ترکیب شورای امنیت سازمان ملل متحد از دیرباز تاکنون مطرح بوده و حتی انتقادهای گسترده‌ای نسبت به این موضوع از سالیان گذشته شده است. به یاد دارم که در زمان دیدار روزولت و چرچیل هم این مسأله مورد اشاره قرار گرفت و حالا هم شاهد آن هستیم که ایالات متحده به دنبال اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل رفته است. بر اساس اسناد موجود، نماینده آمریکا در سازمان ملل طرحی را مطرح کرده که علاوه بر پنج عضو دائم شورای امنیت، شش کشور دیگر هم بدون حق وتو باید به عنوان اعضای دائم شورای امنیت انتخاب شوند. در این میان آلمان، ژاپن و هند سه کشوری هستند که مورد نظر آمریکایی ها قرار دارند و در مقابل انگلیس و فرانسه هم خواهان عضویت برزیل و یک کشور آفریقایی به عنوان اعضای دائم جدید شورای امنیت هستند.

وی ادامه داد: در مورد آلمان باید بگویم که از قدیم‌الایام تاکنون بحث‌های زیادی صورت گرفته بود و حتی در زمان مذاکرات برجام این کشور همانند یک عضو شورای امنیت سازمان ملل در مقابل تیم ایرانی قرار می‌گرفت. در مورد ژاپن و هند هم باید بگویم که این دو متحد آمریکا هستند اما به نظر می‌رسد که بحث حضور یک کشور آفریقایی به عنوان اعضای دائم جدید شورای امنیت، طرحی است که از سوی فرانسه ارائه شده است. بر این اساس باید گفت که شورای امنیت سازمان ملل در شرایط فعلی به دو دسته تقسیم شده و معتقدم که چین و روسیه با این ترکیب مخالفت خواهند کرد. آنچه که در گزارش‌ها آمده نشان می‌دهد ایالات متحده به دنبال هدف‌گذاری در این نهاد بین‌المللی بر اساس منافع جاری خودش است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه داشت که جامعه ملل یک چند قطبی مشخص را تجربه میکند و صراحتاً می‌بینیم که ایالات متحده نمی‌تواند همانند گذشته چین و مشکلات موجود در در نظام بین‌الملل را کنترل کند و به همین دلیل به دنبال گسترش شورای امنیت سازمان ملل است. بر همین اساس به احتمال زیاد روسیه و چین طرح مذکور را وتو خواهند کرد یا با آن همکاری نمی‌کنند. بحث اصلی این است که از منظر حقوق بین ‌لملل حق وتو یک مساله ثابت است و به این جهت است که می‌گویند روسیه و چین نمی‌گذارند این طرح به سرانجام برسد. باید متوجه بود که آمریکا در حال یارکشی در شورای امنیت سازمان ملل است اما سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در این میان یک اقدام مهم به حساب می‌آید؛ چرا که حتی ممکن است این سفر خروجی خاصی نداشته باشد ولی در نهایت به نظرم ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند با چین کنار بیاید یا در نهایت راهبردهای جدید خودش علیه این کشور را رونمایی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که چین و آمریکا هر کدام منافع خاص خود را در نظام بین‌الملل و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل دارا هستند و به همین جهت این دو بر سر تغییر آرایش شورای امنیت با یکدیگر وارد تقابل خواهند شد. این در حالی است که هیچ کشوری وجود ندارد که در کنار روسیه قرار گرفته باشد و به توسعه پایدار دست پیدا کرده باشد و به نظرم نه تنها چین بلکه روسیه هم نمی‌تواند پیشنهاد جدیدی برای ساختار جدید شورای امنیت ارائه کند. لذا معتقدم که این اقدام و مطرح کردن چنین طرحی از سوی آمریکا با یک مسیر ناهموار روبه‌رو خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز