خبرگزاری کار ایران

شعیب بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو برای بقای خود ناگزیر به همراهی با آمریکا در پرونده اوکراین است/ مسکو درباره روس‌تبارهای تل‌آویو ملاحظات ثابت دارد/ روسیه رفتار اسرائیل را رصد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۹۰۲

کارشناس مسائل روسیه گفت: ارسال تسلیحات از سوی اسرائیل به اوکراین راهبرد واشنگتن است اما برخی‌ اعلام کردند که این تسلیحات در حال منقضی شدن بوده و احتمال دارد که با تسلیحات جدید و مدرن جایگزین شوند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تشریح ابعاد همکاری نظامی اسرائیل و اوکراین و دلایل ارسال تسلیحات از سوی تل‌آویو به کی‌یف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله ارسال تسلیحات نظامی از سوی اسرائیل به اوکراین اساساً یک موضوع پیچیده و چند وجهی به شمار می‌رود؛ چراکه رژیم صهیونیستی در این سال‌ها و همزمان با برقراری روابط استراتژیک با ایالات متحده، سعی کرده تا روابط خود با روسیه را هم عمیق‌تر از گذشته کند. به عنوان مثال در سال‎های گذشته و در زمانی که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود، هر وقت که به روسیه سفر می‌کرد سعی داشت تا این پیام را به دنیا مخابره کند که روابط تل‌آویو و مسکو بسیار عمیق است. این روند اما از یک سال پیش و در زمان نخست‌وزیری نفتالی بنت که جنگ اوکراین آغاز شد، اساساً دستخوش تغییر قرار گرفت و در آن زمان کابینه نفتالی بنت با روسیه وارد چالش شد.

وی ادامه داد: بسیاری معتقد بودند که با آمدن مجدد نتانیاهو اوضاع درست می‌شود و این چالش‌ها تا حد زیادی فروکش خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد. توجه داشته باشید که نخست‌وزیر فعلی اسرائیل با توجه به شرایط داخلی این رژیم نمی‌تواند بیش از حد به روسیه نزدیک شود و به موازات این روند ایالات متحده هم به دنبال آن است تا بتواند به هر ترتیب که شده اجماع بین‌المللی به نفع اوکراین را عمیق‌تر کند. در این راستا یکی از بازیگرانی که واشنگتن آن را به سمت اوکراین سوق داد اسرائیل بود و به همین دلیل شاهد آن هستیم که طی هفته‌های اخیر برخی از تسلیحات آمریکایی که در اراضی اشغالی انبار شده بودند توسط اسرائیل به اوکراین ارسال شده است. برخی اعلام کردند که این تسلیحات در حال منقضی شدن بوده و احتمال دارد که با تسلیحات جدید و مدرن جایگزین شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: عده‌ای دیگر هم معتقدند ارسال این حجم از تسلیحات توسط اسرائیل به اوکراین می‌تواند باعث خالی شدن انبار تسلیحات استراتژیک تل‌آویو شود و اگر در این میان از سوی مقاومت فلسطین یک اقدام آفندی صورت بگیرد ممکن است اسرائیل نتواند از خود دفاع کند. بر همین اساس معتقدم رژیم صهیونیستی در این برهه زمانی و به خصوص در پرونده اوکراین یک بازیگر مستقل به حساب نمی‌آید و اساساً نمی‌تواند به صورت انفرادی تصمیم بگیرد. به همین جهت تل‌آویو ناگزیر است که برای بقای خود، با آمریکا و دموکرات‌ها همکاری کند؛ چراکه تیم بایدن با نتانیاهو اختلاف‌های بنیادین دارد و او را منشأ چالش‌های جدید در منطقه می‌دانند و به همین دلیل است که نتانیاهو از خارج و داخل اسرائیل تحت فشار قرار گرفته و هیچ راهی جز همکاری با آمریکا در پرونده اوکراین ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه آیا ارسال تسلیحات از سوی اسرائیل به اوکراین می‌تواند بر روابط تل‌آویو و مسکو تاثیر بگذارد در حقیقت یک امر دو وجهی به حساب می‌آید. باید متوجه باشیم که یک سری از ملاحظات روس‌ها در قبال اسرائیل ثابت و مشخص است و برخی دیگر از این ملاحظات سیال به حساب می‌آید. به عنوان مثال در مورد روستبارهایی که در اسرائیل زندگی می‌کنند و ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت اراضی اشغالی را متشکل می‌شوند، روسیه یک نگاه ثابت دارد؛ چراکه آنها در ساختار سیاسی و امنیتی اسرائیل رسوخ کرده‌اند و برای مسکو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در عین حال اینکه اسرائیل بخواهد در شرایطی که اوکراین با مسکو وارد یک چالش همه‌جانبه شده به کی‌یف نزدیک شود، تا حدودی بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه روسیه تمام رفتار اسرائیل را به صورت جدی رصد می‌کند و از سوی دیگر تل‌آویو می‌داند که نزدیک شدن بیش از حد به اوکراین می‌تواند روابط با مسکو را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز