خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان طالبان در خارج از افغانستان دچار اختلاف هستند/ کابل از نشست وین احساس خطر نمی‌کند/ افغانستانِ امروز حاصل اشتباه‌ و نزاع‌های داخلی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۰۹۵

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: اختلاف میان جریان‌های سیاسی مخالف طالبان نه تنها برای کابل خطر به حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند به عنوان فرصت مورد استفاده قرار بگیرد.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به نشست مخالفان طالبان در اتریش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشستی که با حضور احمد مسعود و حدود ۴۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی افغانستان در وین برگزار شد و بدان نشست مخالفان طالبان گفته می‌شود، در واقع بخشی از تحرک دیپلماتیک جناح شمال افغانستان به حساب می‌آید. این نشست نشان می‌دهد که جبهه مذکور بر مباحث سیاسی و رسانه‌ای متمرکز شده و در این میان تحرکات نظامی این جناح کمرنگ‌تر از گذشته شده است؛ چراکه احمد مسعود و اطرافیان آن به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت نظامی در افغانستان و هر جای دنیا نیاز به پشتیبانی دارد که فعلاً کشورهای خارجی و منطقه‌ای حاضر به پشتیبانی از این جناح نشدند.

وی اضافه کرد: به همین جهت این جریان در ادامه فشاری که جامعه ملل به طالبان در حوزه زنان و همچنین اشتغال و تحصیل دختران و مباحث حقوق بشری وارد کرده به دنبال آن است تا بتواند از این فضا علیه حکومت فعلی کابل استفاده کند تا در نهایت بتواند به زعم خود یک فشار مضاعف علیه جریان مذکور به وجود بیاورد. بدون تردید مردم و بسیاری از طیف‌های سیاسی و قومی افغانستان از این اقدام مخالفان طالبان در خارج از کشور حمایت می‌کنند اما مشکل اصلی این است که جبهه و جریان مذکور با یکدیگر هماهنگ نیستند. توجه داشته باشید که بخش اعظمی از مقامات سابق افغانستان همچنان در داخل این کشور حضور دارند و برخی دیگر که تاجیک به حساب می‌آیند، تحت رهبری احمد مسعود قرار دارند و بخشی دیگر مانند محمد محقق که در این اواخر مشاور سیاسی اشرف غنی بود در ترکیه و سایر کشورهای منطقه اقامت دارند.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: همین مسأله به خوبی نشان می‌دهد که اختلاف نظر میان جریان مخالف طالبان به انضمام چنددستگی بنیادین، ملموس و مشهود است و می‌تواند مانع تحقق هدف نهایی آنها شود. در این میان باید توجه داشت که ظهور و بروز مجدد طالبان هم در افغانستان حاصل اختلافات همین اشخاص در گذشته بود. به عنوان مثال عبدالله عبدالله که به عنوان شریک قدرت با اشرف غنی مشغول منازعه و تقابل سیاسی بود، همین حالا در سایه ایستاده و مشغول کار خود است. اشخاص دیگری مانند رنگین دادفر سپنتا که روزی مشاور امنیت ملی افغانستان در دوران حامد کرزی بود هم در آنموقع اشتباهاتی را رقم زد که به او تذکر‌های زیادی داده شد اما توجه نکرد و در نهایت هم‌اکنون تمام افغانستان در دست طالبان است.

وی افزود: به همین دلایل ما می‌بینیم که چندین طیف در مقابل طالبان حضور دارند اما طالبان از این جریان‌سازی‌ها احساس خطر نمی‌کند؛ چراکه این اشخاص با یکدیگر هماهنگ نیستند و به نوعی در حالت انفعال به سر می‌برند. به صورت کلی باید بگویم که اختلاف میان این جریان‌ها نه تنها برای طالبان خطر به حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند به عنوان یک فرصت از سوی آنها مورد استفاده قرار بگیرد. معتقدم که جریان مذکور و مخالفان طالبان در خارج از افغانستان و حتی آن طیفی که در داخل افغانستان حضور دارند به نوعی در حال بازی در زمین آمریکا و انگلیس هستند. این بازیگری آنها به نفع واشنگتن و لندن می‌تواند در نهایت جریان‌های مخالف طالبان را مهار کند؛ چراکه طالبان در پشت صحنه با آمریکا هماهنگ است و اساساً تنها کشوری که با این جریان توافق سیاسی امضا کرده ایالات متحده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که افغانستان کماکان در شرایط گذار به سر می‌برد و با مشکلات زیادی روبه‌رو است و در این میان آمریکا هم برای آنکه هژمونی خود را از دست ندهد، باید گزاره‌های جدید را انتخاب کند، اما معتقدم که واشنگتن به دنبال برهم زدن ژئوپلیتیک منطقه است و در نهایت ملت افغانستان باید گفت‌وگوی فراگیر را در دستور کار خود قرار دهند تا دیپلماسی مستقل را سر و سامان داده و اوضاع را بر اساس منافع ملی پیش ببرند. این در حالی است که در جای جای دنیا نخبگان افغانستان حضور دارند و باید برای شکل‌گیری گفتمان ملی به میدان بیایند و اوضاع را به سمت گشایش همه‌جانبه پیش ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز