خبرگزاری کار ایران

رجب طیب اردوغان:

با تجدید دادرسی متهمان به کودتا مخالفتی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۸۷

موضع ما درباره تجدید محاکمه مثبت است اما ابتدا باید زمینه حقوقی برای محاکمه جدید فراهم شود.

«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه گفته است که با تجدید دادرسی صدها افسر ارتشی که در کودتا علیه دولت مجرم شناخته شده‌اند، موافق است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، اظهارنظر نخست‌وزیر ترکیه در پی آن انجام شد که مشاوران ارشد وی گفته بودند که افسران ارشد گرفتار دسیسه پلیس و مقام‌هایی قضایی شده‌اند.

در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی در دو پرونده بسیار مهم تعداد زیادی از افسران ارتش، وکلا و روزنامه‌نگاران به جرم دسیسه برای کودتا زندانی شدند.

خبرنگاران می‌گویند که حمایت اردوغان از تجدید محاکمه این افراد نشانه یک چرخش سیاسی جدی است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که «موضع ما درباره تجدید محاکمه مثبت است اما ابتدا باید زمینه حقوقی برای محاکمه جدید فراهم شود.»

این «چرخش سیاسی» در حالی صورت گرفت که تنش سیاسی درباره اتهام‌های مربوط به فساد مالی در دولت ترکیه تشدید شده است. اردوغان پلیس و قوه قضاییه را به سازماندهی تحقیق و تفحصی متهم کرده است که به استعفای وزرایش منجر شد.

سه وزیر در پی دستگیری پسرانشان و ده‌ها نفر دیگر به اتهام فساد، استعفا دادند.

اردوغان تحقیقات قضایی در این زمینه را «دسیسه‌ای کثیف» خوانده است.

نیروهای مسلح در پی آن اعلام کردند این «دسیسه‌گری» شامل حال افسرانی که مجرم شناخته شدند نیز بوده و خواستار تجدید دادرسی آنها شدند.

ژنرال «ایلکر باشبوغ» یکی از ده‌ها نفری است که در این محاکمات به حبس طولانی مدت محکوم شده است. وکلا، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران نیز در کنار افسران ارتش مجرم شناخته شدند.

تحلیل‌گران می‌گویند که مناقشه جدید بر سر فساد در ترکیه بخشی از جنگ قدرت میان دولت اردوغان و «فتح‌الله گولن» روحانی متنفذ مسلمان ساکن آمریکا است که گفته می‌شود هواداران زیادی در پلیس و قوه قضاییه ترکیه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز