خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اجلاس گروه ۲۰ موفقیتی برای روسیه و چین بود/ دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا نشان دهنده باز بودن مسیر دیپلماسی میان دو کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۶۰

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گفت‌وگوهایی که میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه برگزار شد، یک نشانه از این بود که آمریکا از حالت سیاست تنش‌آفرینی فاصله گرفته و شاید سیگنالی باشد که در حاشیه نبردهای میدانی صحنه نبرد اوکراین، آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند مسیر دیپلماسی را در قبال روسیه باز نگاه دارند که شاید در اجلاس‌های آینده باز هم شاهد چنین دیدارهایی باشیم.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اختلاف روی‌داده در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ که مانع از صدور بیانیه مشترک شد و در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه با حضور خود این اختلافات را ایجاد کرد که نشان‌دهنده این است که این کشور قابل حذف شدن از معادلات جهانی نیست، گفت: برخلاف اجلاس‌های پیشین که پس از آغاز بحران اوکراین در سراسر جهان با انگیزه‌های مختلف برگزار شده بود و همواره روسیه مورد محکومیت قرار می‌گرفت و حتی از مسکو برای حضور دعوت به عمل نمی‌آمد، در اجلاس سالانه وزرای خارجه گروه ۲۰ در هند مخالفت‌های روسیه و چین موجب شد که عملا دولت‌های غربی نتوانند اجماعی در این نشست علیه مسکو ایجاد کنند. 

وی ادامه داد: به خصوص اینکه برخی کشورها مانند خود هند، چین، مالزی، اندونزی و عربستان و ترکیه کشورهایی بودند که پس از حمله روسیه به اوکراین تلاش کردند مواضع محتاطانه و محافظه‌کارانه‌ای را در قبال روسیه اتخاذ کنند و حتی برخی از این کشورها اگر به اوکراین نیز کمک کردند اما در عین حال در مواضع سیاسی خودشان محافظه‌کاری زیادی به خرج دادند. در اجلاس گروه ۲۰ این کشورهای تقریبا بی‌طرف با سیاست محتاطانه خود در قبال روسیه مانع از این شدند که محکومیتی علیه مسکو اعمال شود. 

وی افزود: گفت‌وگوهایی که میان لاوروف و بلینکن برگزار شد یک نشانه از این بود که آمریکا از حالت سیاست تنش‌آفرینی فاصله گرفته و شاید سیگنالی باشد که در حاشیه نبردهای میدانی صحنه نبرد اوکراین، آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند مسیر دیپلماسی را در قبال روسیه باز نگاه دارند که شاید در اجلاس‌های آینده باز هم شاهد چنین دیدارهایی باشیم.  نشست گروه ۲۰ هم برای روسیه و هم چین و هم کشورهای با موضع محافظه‌کارانه در قبال روسیه، یک موفقیت بود چرا که مانع اجماع علیه روسیه شدند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود اعلام کرد که باید متهمین حادثه انفجار خط لوله نورد استریم مشخص شوند و تاکید کرد که این مساله در حوزه نفوذ ناتو به وقوع پیوسته است، هدف لاوروف از بیان این مساله چه بود، گفت: سیمور هرش یکی از روزنامه‌نگاران صاحب‌نام آمریکایی چندی پیش اعلام کرد که آمریکایی‌ها مسئول انفجار خط لوله نورد استریم  هستند. ما شاهد بودیم که برخی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان برای قطع واردات گاز از روسیه ملاحظاتی داشتند که آمریکا عملا با ین اقدام آن‌ها را در مقابل عمل انجام شده قرار داد و آن‌ها را بر آن داشت که برنامه‌های میان مدت و بلندمدت تامین انرژی خود را بدون اتکا به روسیه پیش ببرند و در این مسیر هم موفق بودند. 

وی ادامه داد: به هر صورت سناریوهای متعددی در خصوص این انفجار وجود دارد ولی اگر بخواهیم تحلیلی بر روی برندگان این واقعه داشته باشیم، آمریکا قطعا برنده این انفجارها بوده و متهم ردیف اول نیز واشنگتن است. با این حال ما امروز در شرایطی قرار داریم که روسیه به شدت در گوشه رینگ قرار دارند و مسکو از همه موضوعاتی که بتواند آن‌ها را اندکی از گوشه رینگ خارج کند استفاده می‌کنند.

مکی افزود: به نظر نمی‌رسد این مواضع در خصوص عوامل خط لوله نورد استریم بتواند کمکی به روسیه ایفا کند چرا که اصل حمله روسیه به اوکراین و نبردی که زیرساخت‌های اوکراین را هدف گرفته جایی برای این گونه سخنان مسکو باقی نگذاشته است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز