خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بن‌سلمان با خلق «جوخه ترور» به دنبال جلوگیری از تشکیل اپوزیسیون است/ ولیعهد سعودی راه صدام و قذافی را برای حذف مخالفان انتخاب کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۹۶۹

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تنها مانع ولیعهد سعودی مخالفت رئیس‌جمهوری آمریکا و دموکرات‌ها با او در تمامی عرصه‌ها بود اما حالا این مانع هم برداشته شده و او سرکش‌تر شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به راه‌اندازی یگان ویژه امنیتی در عربستان برای سرکوب مخالفان در خارج از این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری از تاسیس یک یگان امنیتی جدید در عربستان به سفارش ولیعهد این کشور مطرح شده که هدف آن سرکوب مخالفان حاکمیت عربستان در خارج از این کشور است. گفته شده که رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی این یگان از سوی محمد بن سلمان اختصاص داده شده که نشان می‌دهد نگاه ولیعهد عربستان به مخالفان مدنی و داخلی خود همچنان و با وجود انتقادهای بین‌المللی از او، همچنان یک نگاه سلبی و تهاجمی است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این رفتار محمد بن سلمان به نوعی همانند رفتار صدام و قذافی است که تمام مخالفان خود را در سراسر جهان حذف می‌کردند و کوچک‌ترین انتقادی را نمی‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: ولیعهد سعودی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهدافش هیچ انتقادی را نمی‌پذیرد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که او پسرعموی خود را در حبس ابد قرار داد و مابقی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عربستان هم از گزند او در امان نبوده و نیستند. بن سلمان تلاش دارد که به هر نحوی که شده بتواند در شرایط فعلی فقط صداهای مخالف با او در اقصی نقاط جهان را خاموش کند تا بتواند بر تخت پادشاهی بنشیند. این دقیقاً همان سیاستی است که باعث شده او به فکر راه‌اندازی یک یگان امنیتی با هدف رصد، رهگیری و حذف مخالفانش بیفتد که مستقیما زیر نظر خودش و وزارت امنیت عربستان فعالیت خواهد کرد. در سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و عربستان سعودی ما شاهد آن بودیم که ولیعهد عربستان سعی کرد تا به هر ترتیب که شده یک چهره خوب از خود به دنیا نشان دهد اما در پشت پرده اینگونه نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه ولیعهد عربستان یک اصلاحات شکلی را در دستور کار خود قرار داده، نشان از تاثیر پذیرفتن او از غرب است اما حذف مخالفان در این راستا هم ادامه خواهد داشت. به همین جهت معتقدم که بن سلمان به دنبال سرکوب حداکثری در داخل و خارج است تا مانع از شکل‌گیری یک اپوزیسیون قوی در خارج از خاک عربستان سعودی شود. در این میان باید توجه شود که او به دنبال آن است که یک شیوه تهاجمی را در داخل عربستان پیگیری کند اما در خارج از کشورش او دو روش را در دستور کار قرار داده است. روش اول رایزنی و گفتمان سیاسی با کشورها و مقامات غربی است و روش دوم هم راه‌اندازی جوخه ترور پنهان برای حذف مخالفان در خارج از خاک عربستان است که دقیقاً دوران صدام و قذافی را به یاد ما میندازد و این روند می‌تواند فاز جدید انتقادها علیه وی را تشدید کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بن سلمان به موازات این روند بدون شک مخالفانش در داخل را هم بیش از گذشته زیر فشار قرار خواهد داد و مطمئناً در چنین فضایی کشورهای غربی و رسانه‌های آنها به انضمام نهادهای حقوق بشری علیه او دست به کار خواهند شد تا بتوانند منافع خود را تامین کنند. اینکه دیدبان حقوق بشر از چندین هفته پیش تاکنون در حال مخابره پیام‌های تهدید و روشنگرایی در مورد حذف و زندانی کردن فعالان مدنی و خبرنگاران سعودی است دقیقاً نشان می‌دهد که اوضاع در درون ریاض خوب نیست اما این محکومیت‌ها را هم باید نوعی تکرار سیاسی دانست. مشکل بن سلمان و آنچه که در این مدت و به خصوص پس از قتل جمال خاشقجی بر سر راه او قرار داشت، مخالفت جو بایدن و دموکرات‌ها با او در تمامی عرصه‌ها بود و به همین دلیل بود که ولیعهد سعودی گام‌های آهسته برمی‌داشت. اما حالا که او با بایدن دیدار کرده و اوضاع آرام شده، مجدداً تاخت و تاز علیه مخالفانش را شروع کرده و به هر ترتیب می‌خواهد که مسیرش را هموار کند. بر همین اساس او از چیزی نمی‌ترسد و سرکش‌تر از گذشته به ترور مخالفانش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز