خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

قانون اساسی عراق به دستگاه قضاء اجازه انحلال پارلمان را نمی‌دهد/ صدر راهی جز مذاکره با سایر جریان‌ها ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۵۷۱

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: رهبر جریان صدر با توجه به اینکه نمایندگان جریان خود را از پارلمان بیرون کشیده نسبت به اینکه نتواند قوه مقننه را منحل کند، هراس دارد و نمی‌خواهد مجلس عراق تشکیل جلسه دهد.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به دلایل و ابعاد تظاهرات حامیان جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تظاهرات در عراق و رویارویی میان جریان‌های سیاسی این کشور یک اتفاق جدید به حساب نمی‌آید و بر همین اساس به میدان آمدن طرفداران جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را هم نمی‌توان یک موضوع جدید دانست. ریشه این اقدام‌ها را باید در انتخابات سال گذشته این کشور دانست؛ به گونه‌ای که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به دنبال تشکیل دولت بوده و از سوی دیگر هم جریان صدر به نوعی وارد درگیری حزبی با سایر طیف‌ها شد. جریان صدر با توجه به کرسی‌هایی که در انتخابات اخیر به دست آورد نتوانست دولت تشکیل دهد و به همین دلیل شاهد انسداد سیاسی در عراق هستیم؛ به گونه‌ای که در نهایت طرفداران مقتدی صدر پارلمان عراق را تسخیر کردند و اوضاع در همین نقطه به هم ریخت.

وی ادامه داد: در این میان توجه کنید که صدر به دنبال آن است که پارلمان را منحل کند تا در نهایت انتخابات زودهنگام برگزار شود که اتفاقاً چارچوب هماهنگی شیعیان هم این امر را قبول کرده اما معتقد است که این روند باید از مسیر قانونی طی شود. در این راستا جریان صدر به سراغ قوه قضاییه رفتند و از آنها درخواست کردند که وارد پرونده بحران سیاسی عراق شده و پارلمان این کشور را منحل کند اما واقعیت این است که قوه قضاییه عراق نمی‌تواند به صورت مستقیم در امور دولت و قوه مقننه دخالت کند. صدر اعلام کرده اگر شرایط آنگونه که او می‌خواهد پیش نرود، دست به اقدام دیگری خواهد زد که معلوم نیست چه سناریوی در ذهن او وجود دارد. تنها گزینه موجود این است که مقتدی صدر در شرایط فعلی وارد گفت‌وگو با سایر جریان شیعه شود تا مشکل عراق حل شده و همه چیز به حالت عادی برگردد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که براساس قانون اساسی عراق، نه تنها مقتدی صدر بلکه هیچکس دیگر به تنهایی نمی‌تواند انتخابات زود هنگام برگزار کند؛ چراکه در ابتدا باید مجلس تشکیل شود و نمایندگان به انحلال پارلمان رأی دهند تا راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار شود. تمام این مسایل در قانون اساسی ذکر شده ولی باید توجه کرد که مقتدی صدر با توجه به اینکه نمایندگان جریان خود را از پارلمان بیرون کشیده است، نسبت به اینکه نتواند مجلس را منحل کند هراس دارد. براساس قانون اساسی عراق، دو سوم آراء پارلمان باید به انحلال قوه مقننه عراق تخصیص داده شود و صدر نگران این است که نتواند با این میزان و در شرایط فعلی پارلمان را منحل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راهی که صدر رفته است به بن‌بست رسیده و حتی گفته می‌شود که طرفداران او در تحصن‌ها رو به کاهش هستند. او یک راه سیاسی را دنبال کرد اما انتهای این راه به بلاتکلیفی رسید؛ چراکه در شرایط فعلی، حاکمیت و دولت مستقر در بغداد خویشتن‌داری را در دستور کار قرار دادند اما او باید متوجه باشد که دستگاه قضاء عراق صلاحیت انحلال پارلمان را ندارد. ظاهراً نماینده سازمان ملل در عراق هم طی دیدارهایی که با هادی العامری، رهبر جریان فتح داشته، از او درخواست کرده که مجدداً در نجف با مقتدی صدر دیدار کند که باید دید خروجی این دیدار چگونه خواهد بود. این در حالی است که عراق در شرایط کنونی معطل یک تصمیم سیاسی است؛ چراکه همچنان بودجه این کشور تعیین نشده و باید طرفین راه مذاکره را برای گذر از انسداد سیاسی پیش بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز