خبرگزاری کار ایران

روزنامه جمهوریت ترکیه:

نفوذ آمریکا در خاور‌میانه رو به زوال است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۳۹۱

روزنامه جمهوریت ترکیه تاکید کرد که نفوذ آمریکا در خاور‌میانه در حال زوال است.

به گزارش ایلنا، روزنامه جمهوریت ترکیه در مقاله‌ای به قلم نویسنده، «محمد علی گولر» نوشت که آمریکا که خود را ارباب خاورمیانه می‌داند، در حال از دست دادن نفوذش در منطقه است.

این مقاله در واکنش به اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان سفر به خاورمیانه در شنبه گذشته نوشته شده است مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد در منطقه باقی بماند تا خلأ برای حضور چین و روسیه ایجاد نکند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: «اظهارات بایدن در راستای تشکیل ائتلاف عربی و اسرائیلی علیه ایران در پی کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه مطرح شده است، اما این سخنان رهبر آمریکا مشکل بزرگی دارد، زیرا روابط چین و روسیه با کشورهای عربی و اسرائیل در حال توسعه و تعمیق است».

در این مقاله تاکید شده است که اظهارات بایدن بیانگر بی‌اخلاقی‌های دیدگاه امپریالیستی است، زیرا ایالات متحده خود را «ارباب» خاورمیانه می‌داند، در حالی که چین در پاسخ به او بر اصل احترام به حاکمیت تاکید و تصریح کرد که هیچ نوع خلأ در خاورمیانه وجود ندارد و اربابان خاورمیانه همان ساکنان منطقه هستند.

گولر تاکید کرد که در خاورمیانه خلا‌ وجود ندارد و بر‌عکس، شاهد حضور بیش از حد امپریالیسم آمریکا در منطقه هستیم، اگرچه این وضعیت، همیشگی نخواهد بود.

این نویسنده در پایان گفت: «تضعیف هژمونی آمریکا منجر به فروپاشی خاورمیانه آمریکایی می‌شود، در حالی که جهان چند قطبی جدید به کشورهای خاورمیانه کمک می‌کند تا سیاست خارجی چند بعدی را دنبال کنند».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز