خبرگزاری کار ایران

سناریوهای پیش روی ماکرون در پی از دست دادن اکثریت پارلمان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۷۰

دولت رئیس‌جمهوری فرانسه با از دست دادن اکثریت مجلس این کشور با چالش عظیمی مواجه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه و متحدانش اکثریت مطلق خود در پالمان این کشور را از دست دادند.

هیچ‌گونه پیش‌بینی دقیقی نسبت به اینکه چه اتفاقی روی خواهد داد وجود ندارد و مکرون و متحدانش به دنبای راهی هستند تا از فلج شدن دولت‌شان جلوگیری کنند.

تعدادی از سناریوهای محتمل به شرح زیر هستند:

ائتلاف 

از این روش در طول جمهوری‌های سوم و چهارم فرانسه پیش از سال ۱۹۵۸ استفاده می‌شد، اما این دولت‌های ائتلافی چندان پایدار نبودند و تنها چند ماه به طول می‌انجامیدند.

در نتیجه، ائتلاف‌سازی چندان در دوران پس از جنگ جهانی دوم در سیاست فرانسه جایگاهی نداشت و سیاستمداران این کشور برخلاف سیاستمداران کشورهایی مانند هلند و آلمان تجربه چندانی در این حوزه ندارند.

 

توافق بر سر روشی موسوم به «لایحه به لایحه»

در صورتی که ائتلاف ممکن نباشد، رئیس‌جمهوری فرانسه ممکن است با مجلس این کشور به توافق برسد تا براساس روشی تحت عنوان «لایحه به لایحه» عمل کنند.

در پاره‌ای از موارد لوایح قوانین عمده که به اجرا گذشته می‌شوند تنها با تعداد محدودی از آرا به تصویب می‌رسند.  

برخی از مقام‌های عالی‌رتبه حزب جمهوری‌خواه فرانسه با رد کردن احتمال ائتلاف بیان داشتند که حزب‌شان برای به تصویب رساندن قوانین، پذیرای بررسی مورد به مورد لوایح آمادگی دارد.

«سیسیلی ریچاز»، معاون این حزب، در این‌باره گفت: «اگر برخی از لوایح در مسیر درستی قرار داشته باشند، حزب‌شان به آن‌ها رأی خواهد داد. ولی هیچ توافقی در این‌باره با مکرون صورت نخواهد گرفت.»

 

هرج‌ومرج

اگر احزاب فرانسه بر سر هیچ راه‌کاری به توافق نرسند، دولت فرانسه فلج می‌شود. دولتی که در اقلیت قرار دارد، قدرت اجرایی محدودی دارد و ممکن است نتواند لایحه بودجه را در پایان سال به تصویب برساند.

ماکرون به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه، هر موقع که اراده کند می‌تواند خواستار انتخابات زودهنگام پارلمانی شود، ولی اطمینان ندارد که اکثریت آرار را در بار دوم به دست بیاورد و شکست در انتخابات زودهنگام پارلمانی، تبعات سنگینی برای ماکرون دارد و حتی استعفای وی را در پی خواهد داشت.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز